Det elektriske flyet Airbus E-Fan ble stilt ut på Youngstorget i Oslo under Zerokonferansen 23. og 24. november.
Flyet krysset Den engelske kanal i fjor. Turen varte i 53 minutter — og da var det fortsatt omkring 20 prosent batterikapasitet igjen.
— Ambisjonene som ligger bak utviklingen av dette flyet viser at det ikke er noen begrensninger for hva som kan elektrifiseres i transportsektoren, sier Marius Holm, leder i Miljøstiftelsen ZERO.
Norges Luftsportforbund har som mål å få to el-fly til Norge og har allerede sikret seg opsjon på fly.
— Dette er startskuddet for å bringe el-teknologien i luftfarten til Norge, sier generalsekretær John Eirik Laupsa.
I første omgang satser Airbus på små fly til privatmarkedet. Neste versjon av E-Fan blir et toseters elektrisk fly med lengre rekkevidde. Planen er at det skal settes i produksjon i 2017. Det er også planer om et hybrid-elektrisk småfly, fireseteren E-Fan 4.0. På sikte vil det også bli aktuelt å videreutvikle større el-fly for det kommersielle trafikkmarkedet og muligheten for el-passasjerfly er ikke lenger bare en fjern drøm.
— Elektrisk luftfart er i ferd med å bli en realitet som åpner helt nye utslippsfrie muligheter. Utviklingen av nullutslipps-fly og bio jetdrivstoff vil være to sentrale satsingsområder i årene framover for å nå målene om en bærekraftig luftfart, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.
Arbeidet med E-Fan ble initiert som resultat av EUs rapport «Flightpath 2050 — Europe’s Vision for Aviation», med et mål om 75 prosent reduksjon i CO2– utslipp fra fly innen 2050.
Les mer om E-Fan HER