Emirates har satt i verk ekstra tiltak rundt rengjøring som går utover industri- og myndighetskrav for å ivareta kundenes helse og komfort. Årsaken er den siste utviklingen av COVID-19-utbruddet over hele verden. Flyselskapet ønsker å gi kundene økt trygghet og sikkerhet når de planlegger å reise. 

Emirates - Flykabin - Rengjøring - desinfisering
Selv den minste krinkelkrok ombord i flyene må rengjøres og desinfiseres (Foto: Emirates Airline)

Emirates har iverksatt en forebyggende og omfattende rengjøring, og fullstendig desinfeksjon av alle kabiner på alle fly som går fra Emirates base i Dubai. (Alle fly, med noen unntak, går tur-retur Dubai).

I tråd med de siste oppdateringene fra medisinske eksperter om at COVID-19-viruset først og fremst overføres ved berøring, har Emirates lagt størst fokus på overflaterengjøring.

Se videoen av Emirates utbedrede rengjøringsprosess om bord flyene

Flyselskapet bruker en godkjent og miljøvennlig kjemikalie som beviselig dreper virus og bakterier og etterlater et langvarig, beskyttende belegg mot ny forurensning av virus, bakterier og sopp på overflater.

Rengjøringsprosessen inkluderer en omfattende vask av alle overflater – alt fra vinduer, foldebord, skjermer i setet, armlener, seter, underholdningskontroller, paneler, lufteventiler, bagasjehyller, håndtak og hvileområder for kabinbesetning.

Alt dette gjøres i tillegg til andre normale prosedyrer som å skifte hygienetrekk til nakkestøtten på alle seter, skifte ut alt lesestoff, støvsuging, med mer.

Emirates - Flykabin - Rengjøring - desinfisering
Skjermene i passasjersetene får seg en omgang med kluten (Foto: Emirates Airline)

For å fullføre denne grundige rengjøringsprosessen i løpet av en time mens flyet forbereder seg på sin neste tur krever det et team på 18 kvalifiserte rengjørere på en Boeing 777, og et team på 36 for en A380. I løpet av en 24-timers periode på en gjennomsnittlig dag går rundt 248 fly igjennom denne prosessen.

Emirates - Airbus A 380 - Rengjøring - desinfisering
Det trenges et team på 36 medarbeidere for å gå igjennom en Airbus A 380 – Superjumbo (Foto: Emirates Airline)

Ved mistanke om COVID-19-smitte dyprenses flyene i 6-8 timer

Alle fly som har fraktet passasjerer som er mistenkt eller bekreftet med COVID-19-smittet går Emirates enda grundigere til verks. Da iverksettes en dyprens- og desinfiseringprosess som tar mellom seks og åtte timer å fullføre.

Dette inkluderer å fjerne all fukt fra innsiden av kabininteriøret og en desinfiserende damping av alt møblement med mykt stoff, samt bytte ut alle tepper og puter i berørte områder. Flyets HEPA-kabinluftfilter blir også byttet ut.

Emirates - Flykabin - Luftfilter - desinfisering
Emirates bytter HEPA luftfilter (Foto: Emirates Airline)

Alle Emirates’ fly er utstyrt med HEPA-kabinluftfiltre som filtrerer ut 99,97 prosent av virus. De fjerner også støv, allergener og mikrober fra luften resirkulert inn i kabinen og cockpiten, noe som bidrar til å gi et tryggere, sunnere og mer behagelig miljø for passasjerene og mannskapet.

Kan bestille bekymringsfritt og endre reisedato uten gebyr

Emirates gir kundene sine mer fleksibilitet, flere muligheter og økt verdi gjennom muligheten til å endre reisedatoer uten gebyr. Den nylig innførte dispensasjonen gjelder for alle billetter bestilt før 31. mars 2020. Se Emirates.com for mer informasjon om dispensasjonen.

Emirates - Flykabin - Rengjøring - desinfisering
Nok en flykabin rengjøres og desinfiseres (Foto: Emirates Airline)

Hjelper lojale kunder opprette holde sin bonus

Flyselskapets bonusprogram, Emirates Skywards, ønsker også å gi økt fleksibilitet til medlemmer påvirket av pålagte reisebegrensninger og reduserte avganger pga. COVID-19-utbruddet. Skywards Platinum-, Gold- og Silver-medlemmer kan opprettholde sin nåværende status ved å oppfylle 80 prosent av reisekravet mellom 31. mars og 30. juni 2020. I tillegg vil Skywards-medlemmer som bestiller reiser mellom 1. mars og 30. juni 2020 få fordelen av ytterligere 20 prosent bonus Miles.

Overvåkings- og responsprotokoller

Sikkerhet og velvære for kunder og ansatte er førsteprioritet hos Emirates. Siden januar har flyselskapet aktivert sitt beredskapsteam for å overvåke den daglige utviklingen av COVID-19-utbruddet, opprettholdt kontakt med alle relevante helse- og omsorgsmyndigheter, og sikret at flyselskapets initiativ er aktuell og hensiktsmessig.

Emirates fortsetter å jobbe tett med alle sine partnere og bransjeorgan for å sikre at kundene kan fortsette sine reiser med forsikring om at deres helse og komfort forblir i høysetet.

Flere relaterte saker finner du HER og HER

Kommentarer