logo-white

Emirates tar i bruk neste generasjons Airbus A380 og Boeing 777

Emirates har fått sine første fly av den neste generasjonen Airbus A380 og Boeing 777-300ER. Flyselskapet er det eneste i verden med en flåte bestående av kun A 380 og B 777.

Fra Emirates nye business class på Airbus A 380. Legg merke til at hattehyllene over vindusplassene er borte  (bilde: EK)
Fra Emirates nye business class på Airbus A 380. Legg merke til at hattehyllene over vindusplassene er borte (bilde: EK)

Det første av de nye Airbus-flyene ble levert denne måneden som Emirates’ A380 nummer 85. Den nye generasjonen Boeing 777-300ER starter leveransen senere denne måneden, og kan blant annet friste med oppgraderte Business Class-seter.

Den kontinuerlige investeringen i de nye flyene reflekterer Emirates’ ambisjon om å alltid fly den mest moderne og miljøvennligvennlige flåten, samtidig som passasjerene skal oppleve en overlegen grad av komfort og sikkerhet. Snittalderen på flyene er kun 5,2 år, og blant verdens laveste.

Ny generasjon Emirates Airbus A380

I tillegg til sin velkjente og ikoniske lounge og First Class dusj-SPA, vil den nye generasjonen Emirates A380-388Q ha flere nye løsninger, inkludert en ny setekonfigurasjon. Flytting av mannskapets hvileområde gir 25 ekstra seter i Economy Class, slik at det totalt 426 seter på nedre dekk. First og Business Class vil ligge på henholdsvis 14 og 76 seter.

Business Class får et elegant, nytt design med et høyere tak for å skape en mer romslig og luksuriøs følelse. Alle bagasjehyllene på det nye A380-flyet plasseres over midten og vil være 28 prosent større i volum.

De nye A380-flyene forventes å betjene flere ultra-langdistanseruter. De syv første flyene forventes å bli levert dette regnskapsåret, og Emirates har 51 i bestilling.

Ny generasjon Boeing 777-300ER

I slutten av november starter leveringen av den nye generasjonen Boeing 777-300ER. Det blir det første av seks dette regnskapsåret, av 27 totalt. De nye flyene har enda bedre Business Class-seter, som kan legges ned til flate senger på nær to meter, privat minibar og med 23 tommers skjerm til underholdningssystemet, den største skjermen som er å få i Business Class.

En oppgradert setekonfigurasjon gir to ekstra seter i Economy Class, og øker den samlede kapasiteten på Economy til 306. Antallet seter i First og Business Class forblir det samme med henholdsvis åtte og 42 seter.

De drivstoffeffektive flyene forventes å ha forbedret miljøytelse med to prosent lavere forbruk.

100 prosent «on-demand» underholdning

Hele Emirates-flåten består nå av Boeing 777 og Airbus A380, ettersom flyselskapet nylig pensjonerte de siste av sine Airbus A330 og A340. Det betyr at underholdningstilbudet nå er 100 prosent video-on-demand som gir kundene full kontroll og et utvalg av opptil 2600 kanaler for underholdning på det prisbelønte ice-systemet.

Les også: Emirates flyr nå utelukkende Airbus A380 og Boeing 777

Foreløpig har 85 prosent av Emirates passasjerfly Wi-Fi om bord, blant disse alle A380-flyene. I tillegg er 108 fly utstyrt med direktesendt TV, som har opptil ni kanaler med live nyheter og sport.

Les også: Emirates investerer fortsatt i underholdning ombord

Nærmere 90 prosent av Emirates-passasjerene har Wi-Fi-tilgang på langdistanserutene, og flyselskapet fortsetter å bygge ut tjenesten, slik at flere fly får Wi-Fi og live TV hver måned.

Les flere nyheter om Emirates HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart