Flykaoset i sommer ga unormalt mange forsinkelser og kanselleringer i flytrafikken. Ferske tall viser nå at SAS og Norwegian var blant de dårligste på punktlighet av alle flyselskap i sommermånedene.

Fra Berlin Schönefeld airport (foto: ©otoerres)

Flytrafikktall som erstatningsselskapet Airhelp nå slipper, viser at sommeren har vært svært utfordrende for flere av de største flyselskapene i Europa. Norske flyselskap er intet unntak, og SAS og Norwegian har hatt unormalt mange forsinkelser og kanselleringer i forhold til tidligere år: I perioden fra 1. juni til 31. august hadde rundt 21,1 prosent av SAS sine flyvninger i og fra Norge utfordringer med kansellering eller forsinkelser. Det utgjorde rett over 5000 av totalt 24 000 flyvninger i denne perioden.

Norwegian har også slitt, om ikke like mye: Respektive tall viser kanselleringer eller forsinkelser på rundt 3300 flyvninger av totalt 18 700 i samme periode – det utgjør rundt 17,7 prosent av flyvningene selskapet gjennomførte i sommer.

Sett opp mot juni, juli og august i 2017, har både SAS og Norwegian økt sine kanselleringer og forsinkelser med rundt seks prosent – SAS fra 15,2 prosent og Norwegian fra 11,9 prosent.

SAS, Widerøe og Norwegian på hovedflyplassen Oslo lufthavn Gardermoen (arkivbilde: ©otoerres))

Widerøe best

Widerøe kommer klart best ut av de norske selskapene: Av totalt 28 800 flyvninger er bare 5,2 prosent rammet av forsinkelser eller kanselleringer fra juni til august. Widerøe har relativt mange kanselleringer – rundt 490 mot SAS sine 400 og Norwegian sine 100 – men har langt færre forsinkelser enn konkurrentene.

Widerøe har hatt en økning i sine kanselleringer og forsinkelser fra lave 1,1 prosent sommeren 2017, men kommer i år fortsatt ut som et av de beste selskapene i Europa.

Landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson, mener sommerens mange forsinkelser viser at flyselskapene må planlegge bedre.

– Sommertrafikken har vært spesielt turbulent i år, men mange kanselleringer kunne vært unngått med bedre planlegging og større sikkerhetsmarginer. Flere av selskapene bør i større grad ta hensyn til sine passasjerer fremfor å se blindt på inntjening, og når kanselleringer og lengre forsinkelser er et faktum bør de også sørge for at passasjerene får sin rettmessige erstatning, sier Andreas Hermansson.

Andreas Hermansson (bildekilde: airhelp.no)

Ryanair bedre enn de norske

Airhelps statistikk viser at flere internasjonale flyselskap med betydelig trafikk i eller fra Norge gjør det bedre enn de norske selskapene i sommer. Et eksempel er Ryanair, som tross steikeutfordringer hadde en kansellerings- og forsinkelsesprosent på 12,7. British Airways kan skilte med 10,4 prosent, Wizz Air med 10,3 prosent, mens KLM er marginalt mer presis med 10,2 prosent forsinkelser og kanselleringer.

Skylder passasjerene enorme summer

Selv om SAS og Norwegian er blant verstingene på kanselleringer og forsinkelser sommeren 2018, slår de likevel flere av sine største konkurrenter. Blant disse finner vi Air France (20,5 prosent), Lufthansa (21,8 prosent) og Finnair (28,7 prosent). Nederst på punktlighetslisten finner vi selskaper som Icelandair og LOT Polish Airlines, som begge bare hadde 58 prosent punktlige flyvninger i eller fra Norge i sommermånedene.

Av alle flyvningene i eller fra Norge mellom 1. juni og 31. august, er over 2300 av dem kansellert eller forsinket av årsaker som gjør dem erstatningspliktige, i henhold til Airhelps statistikk. Det betyr at flyselskapene skylder sine passasjerer rundt 58,1 millioner Euro i denne perioden, eller over 560 millioner kroner.

Les også: Fem ganger flere flyforsinkelser og kanselleringer i sommer (august 2018) – Rekordmange krav etter flyforsinkelser (august 2018) – Massiv økning i antall flyforsinkelser (august 2018) – Sommerkaos i flytrafikken skaper giganterstatninger (juli 2018)

Flere relaterte nyheter finner du HERHER og HER

Dfly.no`s Twitterkonto  og Facebooksider finner du HER og HER

(bildekilder: fgfmedia/airhelp)

Kommentarer