De fleste av oss har opplevd å ganske lei av å planlegge en feriereise, enten det dreier seg om utforsking av Himalaya-fjellene over flere uker eller en liten utflukt til en europeisk storby. Nye undersøkelser foretatt av Hotels.com viser at den nye generasjonen av reisende pådrar seg «net lag» i sine anstrengelser for å unngå at ferien blir #kjedelig.

Ferieplanlegging i sju trinn (Bildekilde: Hotels.com)
  • Er vi fremme snart?: Nordmenn bruker over tolv timer på å planlegge ferieturene sine – dette til tross for at de går lei allerede etter 47 minutter.
  • Feriesøk er ingen spøk: Nesten en tredjedel av reisende som tilhører milleniumgenerasjonen (27 prosent), anser ferieplanlegging som noe av det mest stressende de vet om.
  • Ikke bra for kjærligheten: Innenfor samme kategori bruker 30 prosent mer tid på ferieplanlegging enn på sex.
  • Men hjelpen er nær: Nå slipper du å bruke masse tid på slike søk takket være den prisbelønte «Loved by Guests»-listen for 2019 fra Hotels.com™, basert på kundenes anmeldelser.

Voksenlivet er ingen spøk: Over en fjerdedel (27 prosent) av nordmenn i milleniumgenerasjonen beskriver planlegging av turer som en av de største stressfaktorene de står overfor. Dette er kanskje ikke så overraskende i og med at over en av åtte personer oppgir at de søker i over 20 timer før de bestiller turen, slik at det blir lite tid igjen til selfier, lange brunsjer og yoga.

En av åtte personer oppgir at de søker i over 20 timer før de bestiller turen (Bildekilde: Hotels.com)

Nesten en tredjedel av millenniumsgenerasjonen (30 prosent) bruker mer tid på slike søk enn på sex. 38 prosent har til og med bestilt feil tur eller valgt feil dato fordi de var helt utslitte etter å ha gått gjennom talløse alternativer #død.

Folk rammes av «net lag» etter bare 47 minutter – noe som tilsvarer en fotballomgang eller en episode av en TV-serie.

All innsatsen som kreves, har gjort at over halvparten (55 prosent) i stedet har valgt å heller dra tilbake til et sted de har vært før.

En fjerdedel ga til slutt helt opp, og holdt seg i stedet hjemme (24 prosent). 37 prosent regner med at de betaler mer enn nødvendig fordi de ikke orker å sammenligne priser, og over en fjerdedel (28 prosent) ville med glede betalt en venn for å gjøre jobben – for en gjennomsnittlig pris på 2373 kr.

31 prosent av millenniumsgenerasjonen, vurderer over elleve alternativer før de bestiller ferieturen (Bildekilde: Hotels.com)

Den intense søkeaktiviteten går også ut over produktiviteten på jobben. Over en av tre personer (34 prosent) innrømmer at de har søkt etter ferieturer på kontoret, og 21 prosent oppgir at de derfor får gjort mindre på jobben.

Det er ikke så rart, ettersom 31 prosent av millenniumsgenerasjonen, vurderer over elleve alternativer før de bestiller ferieturen.

Likevel er det andres anmeldelser som har mest å si: 91 prosent oppgir dette som det viktigste beslutningsgrunnlaget for bestillinger. For å hjelpe deg presenterer søkemotoren Hotels.com derfor vinnerne av «Loved by Guests»-konkurransen for 2019. Den er basert på anmeldelser fra gjester som har bestilt via Hotels.com. På verdensbasis ble det utpekt 59.204 vinnere i år – fire av dem i Norge.

Dette er de norske «Loved By Guest»-vinnerne i 2019:

Thon Hotel StoroOslo
Thon Hotel StavangerStavanger
Toldgaarden GjestegaardLarvik
Thon Hotel RosenkrantzBergen

De fem stedene med flest «Loved by Guest»-priser på verdensbasis:

  1. Roma
  2. Venezia
  3. Firenze
  4. Santorini
  5. Hanoi 

Adam Jay, administrerende direktør i Hotels.com, sier følgende:

– Med vår liste over ‘Loved by Guests’-vinnere, unngår du strevsomme og tidkrevende søk. Tar du utgangspunkt i disse hotellene, går planleggingen mye raskere og enklere. Anmeldelsene stammer fra folk som vet hva de snakker om – hotellgjestene – og konkurransen bygger på over 25 millioner anmeldelser. Du får garantert mye større utbytte av turen når du ikke har slitt deg fullstendig ut på forberedelsene og pådratt deg ‘net lag’ før den har begynt”.

Den fullstendige listen over «Loved by Guest»-vinnerne i 2019 finner du HER Flere relaterte saker finner du HER

Kommentarer