Widerøe stiller seg uforstående til et mulig brudd på konkurransebestemmelsene ved å eie flydeler selskapet har anskaffet til eget bruk og som selskapet ikke har noen immaterielle rettigheter til. Det norske flyselskapet er likevel fornøyd med at saken undersøkes og blir skikkelig belyst. 

Stein Nilsen (wf.no)

Stein Nilsen (wf.no)

ESA understreker at dette ikke innebærer at de har konkludert med at reglene er overtrådt, men det innebærer at ESA vil prioritere saken.

Les også: ESA åpner sak mot Widerøe

– Widerøe er fornøyd med at ESA starter en formell prosess og prioriterer saken slik at den kan bli tilstrekkelig belyst. Det er allerede gått 2 år siden kontrollen og Widerøe ser frem til å få avsluttet denne saken, sier administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen.

ESA ønsker å undersøke forhold rundt en komponent GLS-1250 som er utviklet og produsert av Universal Avionics i USA på en godkjennelse fra amerikanske luftfartsmyndigheter. GLS-1250 er en komponent som Widerøe benytter for å fly det sattelittbaserte innflygningssystemet SCAT-1 som Avinor har installert på kortbanenettet i Norge.

– Vi stiller oss uforstående til et mulig brudd på konkurransebestemmelsene ved at Widerøe eier flydeler som Widerøe ikke har noen immaterielle rettigheter til, og som er kjøpt inn til eget bruk. Delene er produsert og kjøpt i det åpne internasjonale markedet. Den type komponenter ESA vil undersøke nærmere har vært tilbudt i det åpne markedet fra et amerikansk firma, Universal Avionics og i annenhånds markedet fra mai 2012 gjennom et Kanadisk firma, Field Aviation Company Inc., heter det i kommentaren fra Widerøes Flyveselskap AS.

Det er også i dag mulig å få produsert denne type komponenter på en godkjennelse fra amerikanske luftfartsmyndigheter, FAA.

Kommentarer