Estonian Air blir trolig privatisert og kjøpt opp av Infortar Grupp – hovedaksjonæren i ferjerederiet Tallink. Dersom handelen går i orden vil Infortar foreta betydelige investeringer i flyselskapet våren 2015.
Det stilles flere betingelser i avtalen. Blant annet så kreves det at staten, som er dagens hovedaksjonær (97,34% av aksjene), overtar flyselskapets gjeld.
Estonian Air har slitt de siste årene og den estiske regjeringen har tilført flyselskapet over 24 milllioner euro – noe EU vurderer som ulovlig statstøtte. Dersom Infortar/Tallink overtar vil dette bli omgjort til gjeld.
Forslaget til oppkjøp/restrukturering av Estonian Air ble sendt til EU-kommisjonen fredag den 31. oktober. Handelen må også godkjennes av regjeringen i Estland.
Infortar er hovedaksjonær i ferjerederiet Tallink som har 18 skip og beskjeftiger nærmere sju tusen ansatte. Rederiets ferjer (Tallink og Silja Line) fraktet i 2013 over 9,1 millioner passasjerer og inntektene var på nærmere 950 millioner Euro. Tallink driver også flere hoteller, samt taxivirksomhet.
Les mer om Tallink Grupp HER
Estonian Air ble stiftet den 1. desember 1991 kort tid etter at Estland ble en selvstendig stat igjen. Selskapet ble startet på restene av Aeroflots avdeling i det baltiske landet. De første årene fløy man også med gamle “sovjetiske flytyper” som Tupolev Tu 134A og Yakolev Yak 40.
I 1996 ble Estonian Air delvis privatisert da danske Maersk Air kom inn på eiersiden. I 2003 solgte danskene sin eierandel 49.9 prosent til samarbeidspartner SAS, som fremdeles sitter på en liten aksjepost (2.66%) i selskapet.
Estonian Air har siden 1996 kun operert vestlige fly. Først Boeing 737-500 og Fokker 50 og siden Embraer 170 og Bombardier CRJ 900, samt Saab 340 på de regionale rutene.
Dessuten flyr danske DAT for Estonian Air med en ATR 42 turboprop (Tallinn – Stockholm Bromma)
kilder: aripaev.ee, etv.ee