logo-white

Estland: Estonian Air selges til Infortar/Tallink Grupp

Estonian Air - Embraer 170 -Gardermoen
Estonian Air`s Embraer 170 på Oslo lufthavn Gardermoen (foto: ©otoerres)

Estonian Air blir trolig privatisert og kjøpt opp av Infortar Grupp – hovedaksjonæren i ferjerederiet Tallink. Dersom handelen går i orden vil Infortar foreta betydelige investeringer i flyselskapet våren 2015.

Det stilles flere betingelser i avtalen. Blant annet så kreves det at staten, som er dagens hovedaksjonær (97,34% av aksjene), overtar flyselskapets gjeld.

Tallink - ferje - Superstar - Tallinn
Tallink`s ferje “Superstar” seiler mellom Helsingfors og Tallinn med en fart på nærmere 30 knop (foto: ©otoerres)

Estonian Air har slitt de siste årene og den estiske regjeringen har tilført flyselskapet over 24 milllioner euro – noe EU vurderer som ulovlig statstøtte. Dersom Infortar/Tallink overtar vil dette bli omgjort til gjeld.

Forslaget til oppkjøp/restrukturering av Estonian Air ble sendt til EU-kommisjonen fredag den 31. oktober. Handelen må også godkjennes av regjeringen i Estland.

Infortar er hovedaksjonær i ferjerederiet Tallink som har 18 skip og beskjeftiger nærmere sju tusen ansatte. Rederiets ferjer (Tallink og Silja Line)  fraktet i 2013 over 9,1 millioner passasjerer og inntektene var på nærmere 950 millioner Euro. Tallink driver også flere hoteller, samt taxivirksomhet.

Tallink -Østersjøen - Rutekart
Tallinks ferjeruter på Østersjøenn (tallink.ee)

Les mer om Tallink Grupp HER

Estonian Air ble stiftet den 1. desember 1991 kort tid etter at Estland ble en selvstendig stat igjen. Selskapet ble startet på restene av Aeroflots avdeling i det baltiske landet. De første årene fløy man også med gamle “sovjetiske flytyper” som Tupolev Tu 134A og Yakolev Yak 40.

I 1996 ble Estonian Air delvis privatisert da danske Maersk Air kom inn på eiersiden. I 2003 solgte danskene sin eierandel 49.9 prosent til samarbeidspartner SAS, som fremdeles sitter på en liten aksjepost (2.66%) i selskapet.

Estonian Air - Boeing 737-500
Boeing 737-500 var i mange år Estonian Airs “arbeidshest” på rutene til Oslo, Stockholm, London og København (bildet) (foto: ©otoerres)

Estonian Air har siden 1996 kun operert vestlige fly. Først Boeing 737-500 og Fokker 50 og siden Embraer 170 og Bombardier CRJ 900, samt Saab 340 på de regionale rutene.

Dessuten flyr danske DAT for Estonian Air med en ATR 42 turboprop (Tallinn – Stockholm Bromma)

Flybuss - Tallinn - Estland - Estonian Air
Shuttlebuss mellom ferjehavnen og lufthavnen i Tallinn. Avstanden mellom de to terminalene er på vel fire – knapt fem kilometer (foto: ©otoerres)

kilder: aripaev.ee, etv.ee

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Winter Wondeland: Full vinter i februar 2024. Her tatt under World Cup for herrer i Kvitfjell (Foto: Alpinco)

Europa ser til Norge og Gudbrandsdalen

(pressebilde: visitmalta.com)

Malta tilbyr dykkerforhold i verdensklasse

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge