logo-white

Et fly for fremtiden

Fredag den 30. juni  tok Apollos nye Airbus 321neo  av fra norsk  jord for første gang.  Flyet som er et av verdens mest moderne og miljøvennlige fly vil ha Gardermoen som base, og dermed blir Oslo lufthavn den første i Skandinavia som får verdens nyeste fly fast stasjonert.

Det er reisearrangøren Apollo som nå bytter ut flyene sine og får et av verdens nyeste flyflåte gjennom sitt datterselskap Novair. Norske kunder blir dermed de aller første i Skandinavia som får gleden av å fly det ultramoderne flyet.

– Dette er et fantastisk øyeblikk både for oss som arrangør og for våre kunder. Ikke bare kan vi nå tilby en forbedret reiseopplevelse med enda mer komfortable seter og mindre støy, men maskinens miljømessige betydning er også betydelig, sier Erik Haug, administrerende direktør i Apollo.

Erik Haug, administrerende direktør i Apollo og Johan Boström, flysjef i Novair.(bildekilde: Apollo)

Mer effektivt og miljøvennlig

Airbus 321neo er utstyrt med CFM Leap 1A-motorer og 2,4 meter høye «sharklets» på vingetuppene. Sammen resulterer dette i nærmere 15 prosent lavere drivstofforbruk og 900 km lengre rekkevidde, sammenliknet med forgjengeren A321. Da flyet også har plass til ti flere passasjerer, innebærer det nærmere 20 prosent mindre drivstofforbruk pr. sete — noe som tilsvarer en besparelse på ca. 4500 tonn drivstoff pr. fly.

– Airbus 321neo blir altså ikke bare det mest komfortable mellomdistanseflyet på Oslo lufthavn i dag, det blir også det mest effektive og miljøvennlige — noe vi vet betyr mye for passasjerene våre. Det er klart vi er stolte, smiler Haug.

Besetningen på Novairs første Airbus A321neo (bildekilde: Apollo)

Setter ny standard for bransjen

70 millioner dollar — tilsvarende cirka 600 millioner norske kroner er listeprisen for den nye flymaskinen, noe Apollo og Novair anser som en verdifull investering i fremtiden. I 2018 vil hele 120 000 Apollo-passasjerer reise med neo-flyet, til og fra 20 ulike destinasjoner i Hellas, Kroatia, Spania og Bulgaria. Da er det godt for Apollo-sjefen å vite at maskineriet er top notch.

– Det er uten tvil en stor milepæl for både oss og bransjen, sier Haug.

Novairs Airbus A 321neo har plass til 221 passasjerer og en rekkevidde på opptil 3700 nautiske mil (6850 km) (bildekilde: Apollo)
(bildekilde: Apollo)

Også for pilotene og kabinpersonalet i Novair er den nye arbeidsplassen en drøm i oppfyllelse.

– Vi tilbringer mange timer i døgnet om bord, så for oss er det å få et av verdens mest moderne fly som «nytt kontor» naturligvis helt fantastisk. Det er virkelig en helt ny grad av komfort både for oss og passasjerene, og særlig er det nedsatte støynivået og det lengre vingespennet med sine «sharklets» påfallende. Alle kollegene mine gleder seg til å fly nå — og det samme bør selvfølgelig også passasjerene gjøre, sier Johan Boström, Flysjef i Novair.

Skjerm er fortid — USB er fremtiden

Skal vi tro Apollo har ikke fremtidens fly TV-skjermer. Istedenfor har de USB-uttak og lademuligheter i hvert eneste sete, så du som passasjer både kan lade og koble til din smarttelefon eller nettbrett – og se på akkurat det du selv ønsker. For å løfte komforten enda et hakk, har hver seterygg også fått montert en “mobil,- og nettbrettholder”.

– Ingen skal få kink i nakken på våre flyvninger, ler Apollo-sjefen.

Det nye flyet er utstyrt med blant annet nettbrettholder og USB-uttak på hvert sete

Om kort tid vil også reisearrangørens nye A321neo bli utstyrt med eget intranett, som gjør det mulig å laste ned filmer, TV-serier og annen underholdning via en app.

– I dag tilbringer 8 av 10 av passasjerene våre tiden om bord på sitt private nettbrett eller mobil. Nærmest ingen etterspør TV-skjerm, men mange savner lademuligheter. Dette har vi tatt til oss — både i form av USB-uttakene, nettbrettholderen og det nye intranettet. Når det kommer til ferie og reiseliv er det jo lite vi ønsker oss mer enn friheten til å velge, sier Haug — som i sommer tar med seg siste sesong av House of Cards i håndbagasjen.

Fakta om Novairs Airbus 321neo:

  • Antall sitteplasser: 221
  • Lengde: 44,51 m
  • Vingebredde: 35,80 m
  • Kabinbredde: 3,7 m
  • Maksfart: Mach 0.82 (82% of speed of sound)
  • Rekkevidde: Opp til 3700 nautiske mil (6850 km)
  • Brenselforbruk: 15 % mindre enn forgjengeren A321
  • Motorer: 2 stk. CFM LEAP 1A
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn