logo-white

Fare for bompengeskvis i de største byene

Flere bomstasjoner i Oslo med innkreving på bygrensen og Ring 2 må ikke føre til at hver passering blir urimelig dyr. -Vi forutsetter at det nye systemet må gi en faktisk fordeling av bompengebyrden og ikke bare gjøre det dyrere for alle. Det må bli lavere takster i hver enkelt bomstasjon enn det er i dag, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Inger Elisabeth Sagedal (Foto: NAF/Erik Norrud)

I Oslo skal politikere og veimyndigheter bli enige om ny utforming på bomringen i forbindelse med Oslopakke 3. Et av forslagene som foreligger er å opprette nye bomsnitt i tillegg til dagens, blant annet for å begrense trafikken.

Hver passering må bli billigere

— Vi er enig i at det er på tide å tegne opp kartet over bomsnittene i Oslo på nytt. Oslo har store utfordringer med luftforurensning og vi har forståelse for ønsket om å redusere trafikken i sentrum. Men flere nye bomsnitt må ikke gjøre det så dyrt at det blir begrensninger i folks hverdagsliv, sier Sagedal.

Endringer i bomringen må sees i sammenheng med kollektivtilbudet og muligheten for innfartsparkeringer, slik at folk har gode alternativer til bilen.

Stadig færre bilister kan ikke betale stadig mer bompenger

I forslaget til flere nye bomstasjoner i Oslo er regulering av trafikk hovedmålet. Samtidig er det slik at inntektene fra bomringen utgjør en stor del av finansieringen av Oslopakke 3, noe som også er tilfellet i andre store byer. Men byrådet i Oslo har også en målsetting om å redusere biltrafikken med 20 prosent innen 2020.

Les også: Varsko mot doble miljøavgifter på kjøring i byene

– Bompengeandelen i Oslopakke 3 allerede er urimelig høy og bør ikke økes gjennom flere og dyrere bomstasjoner. Det er stadig færre som kjører bil i Oslo, som er det politikerne ønsker. Byrådet kan ikke fortsette å belage seg på at stadig færre bilister skal finansiere utbygginger som skal komme alle trafikanter i byen til gode. Her må politikerne komme med løsninger, sier Sagedal.

Ikke bare Oslo-problem

Bomringer som både skal begrense trafikken og skaffe inntekter, er et regnestykke som i lengden ikke går opp. I Bergen har byrådet allerede foreslått å kutte i samferdselsprosjektene på grunn av at høye bomtakster fører til at færre reiser gjennom bomringen, og dermed lavere inntekter.

– Byene må ha en plan for hvor inntektene skal komme fra når færre kjører bil. Å kutte i investeringene som nettopp skal gjøre hverdagsreisene bedre for alle trafikanter, er ikke en god løsning, sier Sagedal.

Problemet går igjen i flere byer: Alle byene som inngår Bymiljøavtale/ Bypakke-avtale med staten, har som mål i avtalen at biltrafikken ikke skal øke. Dette gjelder blant annet Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Ålesund og snart også Tromsø.

Les flere nyheter om bompenger HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i taxfree i Norge

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart