logo-white

Fem triks for enklere elbil-lading

Med rekordhøyt elbilsalg er mange inne i sin første vinter med elbil. – Mange er nok overrasket over både hvor mye rekkevidden forkortes og ikke minst hvor mye tregere hurtigladingen går i vinterkulda, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elbil - Lading - Batteri - Kulde - NAF
Det krever litt kunnskap og planlegging av deg for å få den ladingen som elbil-produsenten lover. Strøm er ikke like enkelt som literen med drivstoff som renner ut av drivstoffpumpa. (Foto: NAF)

De fleste elbilkjøpere er klar over at rekkevidden reduseres vinterstid og at jo kaldere det er jo raskere bruker du opp strømmen på batteriet. Men at lading kan ta mye lengre tid enn på sommeren er en stor overraskelse for mange.

Kulde er elbilbatteriets verste fiende. Det er rett og slett vanskelig å få batteriet varmt nok om vinteren til at du får ladet bilen best mulig, sier Nils Sødal i NAF.

Enkle triks for effektiv lading om vinteren

Det krever litt kunnskap og planlegging av deg for å få den ladingen som elbil-produsenten lover. Strøm er ikke like enkelt som literen med drivstoff som renner ut av drivstoffpumpa.

For det første er det bilen din som bestemmer hvor fort du får fylt batteriet. Det betyr at selv om ladestasjonen sier at den gir deg opptil 150 kilowatt (kW), så er det bilen din som avgjør hvor mange kilowatt den faktisk lader med.

For å gjøre det enda litt vanskeligere, så er det også slik at du lader raskere jo mindre strøm du har på batteriet og hvis batteriet er varmt.

– Denne kombinasjonen er viktig for å få maksimalt ut av ladestoppet. Lite strøm på batteriet og varmt batteri gjør at du sparer tid og penger, sier NAF-rådgiveren.

Fem enkle råd for rask lading:
  1. Lad på slutten av turen
    Batteriet på en elbil lader best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Du bør ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader. Men to timer på svingete landeveier i 60 km/t er ikke det samme som to timer på motorveien.
    – Landeveiskjøring vil kreve at du må kjøre lenger før batteriet er ordentlig varmt, sier Nils Sødal.
  2. Ha lite strøm igjen på batteriet 
    Hvis det lar seg gjøre, er det lureste er å vente med å lade til du har 10 % igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet – som igjen gjør at du lader raskere.
  3. Velg riktig lader 
    Alle biler lader litt forskjellig. Derfor er det lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Ikke alle biler kan lynlade, dvs lade med høyere effekt enn 50 kW.
    – Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader og bilen din ikke kan utnytte laderens kapasitet, sier Sødal.
  4. Lad til 80%, ikke 100% 
    De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter at det er fylt til 80 %. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade til 100%. Dette varierer fra bil til bil – så bli kjent med hvordan din bil lader.
  5. Bruk forvarming av batteriet 
    Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.

Flere relaterte artikler finner du HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen