Det er ingen hemmelighet at mobiltelefonen er viktig i folks liv. Nå viser en ny undersøkelse utført av Hotels.com at over halvparten av oss faktisk foretrekker mobilen som reisepartner fremfor kjæresten.

Det er lenge siden mobiltelefonen bare ble brukt til å ringe og sende tekstmeldinger med, noe Hotels.comâ„¢ sin Mobile Travel Tracker-undersøkelse kan bekrefte. I tillegg til at mobilen for de fleste er den viktigste reisepartneren, viser undersøkelsen også at flertallet av oss foretrekker å bruke den når vi skal bestille hotellrom og flybilletter. Undersøkelsen avslører i tillegg at vi gjerne bestiller hotellrom fra sove- eller baderommet, at vi har blitt mer spontane og at vi generelt fokuserer mindre på pris enn før.

Omfattende undersøkelse

Hotels.com Mobile Travel Tracker er en global undersøkelse gjennomført blant 9200 reisende i 31 land. Funnene bekrefter at det internasjonale publikummet reiser oftere og i stadig større grad ved hjelp av mobil teknologi. Den moderne globetrotteren gjennomfører i snitt fire reiser og tilbringer 13 netter på hotell i løpet av året, ofte godt hjulpet av mobiltelefonen. Nesten halvparten (45 %) av de norske respondentene bekrefter å ha bestilt ett til to hotellopphold via mobiltelefonen det siste året. Samtidig innrømmer mer enn én av tre nordmenn (38 %) at smarttelefonen gjør dem mer spontane mens de er på reise.

Nordmenn bestiller i senga

Før mobilen ble allemannseie, var det mest vanlig at vi fysisk dro ut av huset for å bestille oss en reise. Ikke ett vondt ord om reisebyråer, men mye tyder på at mobilen har gjort bestillingsprosessen mer fleksibel enn tidligere. Nær en fjerdedel av oss (22 %) multitasker ved hjelp av mobilen og bestiller samtidig som vi gjør research på andre enheter. Overraskende mange velger også å bestille hotellovernatting fra senga sammen med partneren sin, eller fra toalettet.

Nordmenns topp 5 situasjoner for hotellbestilling via mobil:

  1. I senga med partneren
  2. Om bord på offentlige transportmidler
  3. Mens vi venter (på noen)
  4. På toalettet
  5. På et busstopp eller togstasjon

Prisbevisste nordmenn

Mens de globale funnene fra undersøkelsen viser at betalingsmetoder og gjesteanmeldelser er avgjørende for bestilling, ser nordmenn på pris. Nær halvparten (47 %) av norske reisende bestiller hotellrom ut fra hvor de kan strekke budsjettet lengst. Brukervennlighet, som at det er enkelt å søke etter hoteller og filtrere resultater, kommer på en god nummer to (39 %), etterfulgt av betalingsmetode (39 %).

Nordmenn mer spontane

Nordmenn er kanskje ikke mest kjent for å være spontane folk som kaster seg ut i det ukjente, men dette er mobiltelefonen muligens i ferd med å endre på. I følge Hotels.com’s  Mobile Travel Tracker sier nemlig 38 % av oss at mobilen gjør oss mer spontane i reisesammenheng. Mer enn en av tre (36 %) bekrefter også å ha bestilt hotellrom samme kveld som selve overnattingen. Et fåtall (8 %) drister seg til og med til å drøye hotellbookingen til de har ankommet flyplassen og er klare for avreise.

Global sveitserkniv

Man kan nesten si at mobiltelefonen har tatt over sveitserknivens rolle når vi reiser, og sveitserkniven er som kjent et redskap som kan brukes til det meste av de fleste. Her er mobilens topp 5 bruksområder i de 31 landene i undersøkelsen:

  1. Kartbruk
  2. Sammenligning av tilbud
  3. Hotellbooking
  4. Sjekking av været
  5. Sosiale medier

Og fra kartbruk til appbruk — de mest populære appene for nordmenn på reisefot kan ifølge undersøkelsen knyttes til kamera/foto (55 %), tekstmeldinger og e-post (54 %) og sosiale medier (53 %).

Mobil butler på ønskelisten

Med mobilteknologiens raske utvikling er det ingen tvil om at både behov og løsninger vil endre seg på kort tid. På spørsmål om hvilke aktiviteter eller tjenester brukerne kunne tenke seg å benytte mobiltelefonen til på reise fremover, er nordmenn klare i sin tale. For fremtiden ønsker vi å kunne sjekke inn, låse hotellrommet og koordinere transporttjenester ved hjelp av mobilen. En mobil butler er altså tingen. Hele en av fire etterspør også muligheten til å legge igjen en umiddelbar anmeldelse av hotellopplevelsen — et ønske Hotels.com tar sikte på å innfri innen kort tid, da gjesteanmeldelser i sanntid allerede er lansert.

15 måter å betale på

Dan Craig, mobilansvarlig i Hotels.com, er stolt av å representere et selskap som tilbyr sine brukere 15 måter å betale et hotellrom på, og som tar dagens hotellgjester på alvor.

– Som en ledende aktør innenfor mobilsegmentet skal vi hele tiden være i front og videreutvikle  appen vår med nye og innovative egenskaper som forenkler reisehverdagen. Det er fantastisk å få bekreftet at det har blitt såpass enkelt å bestille hotell via mobiltelefonen, og at 10 % gjør det mens de sitter på do! Vi vil hele tiden jobbe for å finne nye måter å gjøre brukeropplevelsen enda bedre på», avslutter Dan Craig.

Hotels.com’s mobilapp er tilgjengelig for iOS, Android, Windows og Amazon Kindle-enheter, og har allerede blitt lastet ned over 50 millioner ganger verden over.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen har blitt gjennomført av analysebyrået OnePoll på vegne av Hotels.com. Undersøkelsen gikk live i mai 2016 og omfatter 9 200 respondenter fordelt på 31 land.

Kommentarer