Filippinene er nå i full gang med å forberede en gradvis gjenåpning av samfunnet og turistindustrien etter coronakrisen og en langvarig lockdown.

De filippinske myndighetene er svært opptatt av at gjenåpningen skal skje på en trygg måte, både for befolkningen og de besøkende, og det er derfor truffet flere viktige tiltak.

Som et ledd i dette arbeidet, har landets turistdepartement utarbeidet nye retningslinjer for overnattingsnæringen. Disse definerer det som etter hvert kalles «ny normal» situasjon.

Retningslinjene er ganske detaljerte og omfatter alle avdelinger i bedriften; inkludert resepsjon og Concierge, hotellrommene og housekeeping, servering av mat og drikke, sanitærforhold og desinfeksjon i kjøkkenområdet, andre fellesområder, hotelltransport, vedlikehold samt leveranser av varer og tjenester.

Det er utarbeidet konkrete retningslinjer for gjestebehandling i ulike sammenhenger, og for den generelle administrasjon og drift av virksomheten.

For å beskytte både gjester og ansatte, er det iverksatt en del tiltak:

  • Gjestene må fylle ut et skjema i form av en helsedeklarasjon.
  • Det oppfordres til at all betaling foregår online før ankomst.
  • Det installeres scannere ved hotellinngangen for å måle gjestenes temperatur.
  • Bare registrerte gjester tillates adgang til hotellet.
  • Alle gjester informeres om hvordan de skal forholde seg.
  • Hyppig håndvask, bruk av ansiktsmasker og sosial avstand anbefales.
    Retningslinjene omfatter også kriterier for håndtering av mistenkte smittetilfeller, ulike former for beredskap, trening av medarbeidere etc.; alt for å sikre både gjester og ansatte mot smittespredning.
    Med disse retningslinjene og andre tiltak som er iverksatt, og med bistand fra myndigheter og aktører i reiselivet, forventer landet å kunne ønske turister velkomne igjen ganske snart til et trygt og hyggelig opphold.

Les mere om Filippinene HER

Flere artikler om Filippinene finner du HER

Kommentarer