Amadeus bruker Big Data-analyser for å forbedre prognoser for etterspørsel og optimalisere Finnairs rutenettverk.

Helsingfors Vanda lufthavn er Finnairs hovedbase (foto: ©otoerres)

De store endringene i flybransjen de siste årene har tvunget flyselskapene til å revurdere hvordan de jobber med inntektsstyring. De står overfor kunder som stiller høyere krav enn noensinne, samtidig som prisene stadig presses ned. Dette har skapt et behov for å få en nøyaktig oversikt over etterspørsel på ruter og andre relevante data som gjør det mulig for flyselskapene å maksimere inntektene og konkurrere i et krevende marked.

Derfor har Finnair, med sine 12 millioner passasjerer per år, valgt Amadeus’ løsning Amadeus Network Revenue Management, som gjør det enklere for flyselskapet å forutse kundenes behov og optimalisere rutenettverket sitt i tråd med dette.

Avtalen handler imidlertid ikke bare om teknologi. Et ekspertteam fra Amadeus har jobbet tett med Finnair på en fullstendig gjennomgang av flyselskapets forretningsmodell for rutenettverket. Dette skal sørge for at selskapet kan utnytte sine konkurransefordeler fullt ut og oppå god lønnsomhet.

Amadeus Network Revenue Management benytter data fra ulike kilder og vitenskapelige algoritmer for å få bedre kunnskap om kundenes kjøpsatferd og betalingsvilje. Basert på denne informasjonen setter systemet sammen nøyaktig tilpassede og smarte anbefalinger om beste pris og servicesammensetning.

– Vi er veldig glade for å kunne samarbeide med Finnair og hjelpe dem å ta inntektsstyringen et steg videre, sier Manuel Midon, Head of Airlines, Northern & Western Europe i Amadeus.

Med en kombinasjon av velprøvd teknologi, rådgivning og støttetjenester i toppklasse hjelper vi flyselskaper som Finnair å bli bedre rustet til å oppnå langsiktig lønnsomhet i et raskt skiftende marked.

– Med fremveksten av tilleggstjenester og stadig tøffere konkurranse i flybransjen hadde Finnair behov for en løsning som gjorde det mulig å maksimere inntektsstyringen gjennom avanserte funksjoner som kjøpsbeskyttelse og prediktiv analyse av kundeatferd. Etter en grundig vurdering av andre alternativer var det ingen tvil om at Amadeus’ løsning var i en klasse for seg, sier Mika Stirkkinen, VP Revenue Management & Pricing i Finnair.

– Tilgangen til rådgivning kombinert med de imponerende støttetjenestene rundt implementering gjorde at Amadeus utmerket seg blant konkurrentene, og vi føler virkelig at vi er i de beste hender.

Flere saker om Amadeus og Finnair finner du HER og HER

Flere B2B nyheter finner du HER og HER

Kommentarer