HSC Fjord Cat synger på siste verset i Fjord Lines hurtigbåtrute mellom Kristiansand og Hirtshals. Snart ringes det for siste avgang mellom Norge og Danmark. Neste stopp blir “Kongelinjen” mellom Ystad i Sverige og Sassnitz i Tyskland.

HSC FjordCat - Fjord Line
Søndag 23. august seiler HSC FjordCat sin siste tur mellom Kristiansand og Hirtshals (Foto: Ehrenberg/Fjord Line)

Fjord Line skifter ut HSC Fjord Cat med en nybygget, like hurtig, men større hurtigferje for sesongruten mellom Kristiansand og Hirtshals. Fjord Cat ble tidligere i år solgt til det tyske rederikonsernet FRS, som skal sette den inn i “Kongelinjen” mellom Ystad i Sverige og Sassnitz i Tyskland.

Les mer på “Kongelinjen/ FRS Königslinjen” sine nettsider HER

“Kongelinjen” – hvis historie går tilbake til 1897 da ruten ble åpnet med stor pomp og prakt av den tyske keiseren Wilhelm 2 og Sveriges Kong Oscar 2. Ruten gikk først mellom Trelleborg i Sverige og Sassnitz på Rügen i Nord-Tyskland, men vil nå skifte svensk avgangshavn til Ystad.

Les også: Fjord Line to sell HSC Fjord Cat to FRS

HSC Fjord Cat vil bli satt inn i ruten iløpet av september under sitt nye navn “Skane Jet”. Seilingstiden mellom Ystad og Sassnitz blir på to timer og 30 minutter – DVS et kvarter lenger enn mellom Kristiansand og Hirtshals.

Fjord Cat seiler fra Hirtshals i 38 knops fart (arkivbilde: ©otoerres)

Slutten på en epoke

HSC Fjord Cat har seilt mellom Norge og Danmark i 14 av sine 22 år. De første årene fra 2006 under navnet Master Cat mellom Kristiansand og Hanstholm og siden 2010 mellom Kristiansand og Hirtshals. Sitt nåværende navn fikk “katten” da Master Ferries fusjonerte med Fjord Line i desember 2007.

Fjord Cat ble bygget av INCAT (International Catamarans Ltd) på Tasmania i Australia og levert som Cat-Link V til det danske rederiet Nordic Catamaran Ferries K/S, Aarhus i 1998. Under reisen fra Australia til Danmark sikret ferjen seg “Hales Trophy” også kalt “Atlanterhavets Blå Bånd” etter å ha seilt fra New York til Bishops Rock med en snittfart på 41.3 knop (76.5 kmt).

Foruten Cat-Link V har Fjord Cat også seilt under disse navnene: Mads Mols, Incat 049 og Master Cat. Skipet er 91 meter langt, 26 meter bredt og stikker 3.7 meter dypt. Toppfarten er på 44 knop og kapasiteten er knapt 700 passasjerer samt opptil 240 personbiler.

Fjord FSTR - Katamaranferje - Hurtigferje - Fjord Line - Sjøsetting 2020 - Austral - Filippinene
Fjord FSTR går like fort som Fjord Cat, men har større kapasitet når det gjelder passasjerer og biler – henholdsvis 1.200 og 404. (Foto: Austal)

Fjord Line vil våren 2021 få levert splitter nye HSC Fjord FSTR som skal settes inn i ruten Kristiansand -Hirtshals. Den er bygget av Austal på Filippinene, måler 109 meter og er omtrent dobbelt så stor som dagens Fjord Cat – DVS 109 meter lang, 30 meter bred og har plass til 1200 passasjerer, samt over 400 biler. Seilingstiden Kristiansand – Hirtshals blir på to timer og 15 minutter – som Fjord Cat idag.

Les også: Fjord Lines nye superkatamaran sjøsatt

Flere saker om Fjord Line finner du HER

kilder: fjord line, frs, faktaomfartyg.se, wikipedia

Kommentarer