logo-white

Fjord Line økte 140 prosent i første kvartal

Fjord Line fikk i første kvartal en passasjerøkning på 140 prosent i forhold til samme periode året før.  Stadig flere passasjerer og cargooperatører velger fergeselskapet som transporttør mellom Norge og EU. Også cruisesegmentet har fått et kraftig oppsving.

Rickard Ternblom (Fjord Line)
Rickard Ternblom (Fjord Line)

Fjord Line fraktet i første kvartal  rundt 140.500 passasjerer, 34.900 biler og 13.400 trailere på sine ruter mellom Norge og EU. Det er en økning på henholdsvis 140 prosent, 89 prosent og 53 prosent i forhold til samme kvartal i fjor. Fjord Line hadde totalt en passasjervekst på 98 prosent og en økning i total omsetning på omlag 75 prosent fra 2013 til 2014, en trend som nå fortsetter i første kvartal 2015. Konsernsjef  Rickard Ternblom, forventer også en kraftig trafikkvekst for resten av året. .

— Passasjerveksten i 2015 har så langt vært betydelig og bookingen for sommersesongen lover bra. Alt i alt ser dette svært lovende ut også i forhold til selskapets forretningsstrategi for de kommende årene, sier Rickard Ternblom.

Flere avganger

Veksten i antall passasjerer og cargoenheter skyldes i hovedsak at Fjord Line nå tilbyr daglige avganger i fast rutemønster fra havnene Bergen — Stavanger — Hirtshals — Langesund. Fjord Line har også gradvis vunnet markedsandeler på den nyoppstartede ruten Sandefjord — Strömstad. Det har vært forholdsvis god regularitet for samtlige skip i første kvartal 2015, selv om ruten Sandefjord — Strömstad har hatt enkelte kanselleringer grunnet dårlig vær i 1. kvartal 2015.

— Vi forventer et resultat for 2015 som blir betydelig bedre enn i 2014. Grunnen til dette er at all innfasing av nye skip og ruter nå er gjennomført, og at vi nå får helårsseiling på alle ruter. Dette vil i seg selv gi en betydelig inntektsøkning, avslutter konsernsjef i Fjord Line AS, Rickard Ternblom.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm