logo-white

Flere enn 840.000 har fløyet med Emirates mellom Oslo og Dubai

Mandag 2. september var det akkurat fem år siden Emirates hadde sin første avgang fra Oslo lufthavn. Flyselskapet åpnet da sin daglige rute mellom Oslo og Dubai — en direkterute som kobler Norge til over 158 destinasjoner i 85 land. Dubai, Australia, Thailand, Sri Lanka, Filippinene og Mauritius har vært de mest populære destinasjonene fra Norge de siste fem årene.

Emirates Norgessjef Terje Grue sammen med Emirates kabinansatt
Emirates Norgessjef Terje Grue sammen med en av Emirates kabinansatte (bildekilder: emirates airline/iteo.no)

– Fem år flyr veldig fort – og kanskje enda fortere når man føler det man jobber med skaper verdi for mange. At vi sammen med gode partnere kan bidra til at den store verden enkelt kan komme til Norge føles som en bonus. Men det som gjør meg ekstra stolt er å kunne bidra til å realisere folks drømmer og ikke minst å kunne aktivt bidra til den reisen den norske laksen gjør ut til millioner av hjem i hele verden, sier Terje Grue, norgesjef i Emirates. 

Infograf - Emirates - 5 år på Oslo lufthavn
(bildekilder: emirates airline/iteo.no)

På verdensbasis er det over 63.000 ansatte i Emirates med 160 ulike nasjonaliteter. 46 av disse er norske og jobber i ulike stillinger på bakken og i luften.

På bakken er det åtte ansatte på selskapets norske kontor på Tjuvholmen som ledes av Emirates Norgessjef, Terje Grue. På flyplassen er det åtte ansatte (ikke alle norske) som sørger for at både fly og passasjerer kommer seg av sted i rute hver dag.

Emirates Game Changer lander på Oslo Lufthavn - 2. september 2019
Emirates Game Changer lander på Oslo Lufthavn mandag 2. september (bildekilder: emirates airline/iteo.no)

Flyselskapet har også sin egen fraktdivisjon, Emirates SkyCargo, bestående av seks ansatte. I lufta er det 19 norske kabinansatte og 15 norske piloter som alle er bosatt i Dubai.

– I fem år har Emirates bidratt til at norske reisende kan fly til fjerne himmelstrøk, til spennende metropoler og pulserende storbyer — alltid ivaretatt av vårt gjestfrie mannskap, og ikke minst kunne nyte vår prisvinnende service og underholdning om bord. Vi er stolte av å ha vist nordmenn gjennom de siste fem årene hvordan det er å «Fly Better», sier Grue.

First Class Emirates Boeing 777-300ER
First Class ombord i Emirates Boeing 777-300ER (bildekilder: emirates airline/iteo.no)
To norske piloter i cockpit
Kaptein Frank Christian Baardsen (t.v) sammen med Senior førsteoffiser Christian Theisen
Kaptein Frank Christian Bårdsen og senior førstestyrmann Christian Theisen fløy Emirates inn til Oslo fra Dubai på 5-årsdagen. (bildekilder: emirates airline/iteo.no)

For fem år siden var Bårdsen førstestyrmann på Emirates’ første flyvning fra Oslo Lufthavn. I dag er han kaptein, og den som sørget for at flyet landet trygt på Oslo Lufthavn.

– Det er et stolt øyeblikk for meg å være en del av jubileumsfeiringen til ruten Dubai-Oslo og komme tilbake som kaptein. Vi flyr en moderne flåte med Boeing 777 og A380 – det største av alle passasjerfly – som er en drøm for enhver pilot. Vi opererer ikke faste ruter og kan fly til alle de 158 destinasjonene i Emirates-nettverket. Vi får muligheten til å oppleve hele verden, noe som betyr at jobben aldri blir kjedelig. Men det er alltid ekstra hyggelig når man får fly hjem til Norge, sier Bårdsen.

Les også: Da Emirates landet på Gardermoen for første gang (september 2014)

Kaptein Frank Christian Bårdsen fra Moss (til høyre) var førstestyrmann på Emirates første avgang fra Oslo til Dubai. Kaptein var Lars Ivarsøy (til v.) fra Kvinnherad i Hordaland (©otoerres)

Bårdsen og Theisen fløy heller ikke et hvilket som helst fly til Oslo Lufthavn i dag. De fikk æren av å fly Emirates «The Game Changer». Det unike flyet ble satt inn på ruten mellom Dubai og Oslo lufthavn kun for å markere selskapets 5-årsjubileum i Norge.

«The Game Changer» på unikt besøk i Norge

The Game changer er et Boeing 777-300ER og blir omtalt som en «game changer» på grunn av sine unike suiter på First Class – utviklet i samarbeid med Mercedes-Benz.

Med fullstendig avlukkede rom, skyvedører fra gulv til tak og opp til 12m2 med boltreplass, er suitene designet for å gi maksimal komfort og privatliv på reisen.

Emirates First Class - privat suite
Privat suite på Emirates First Class (bildekilder: emirates airline/iteo.no)

Setene kan legges helt flatt til en komfortabel seng, i tillegg til at de kan stilles inn i «Zero-gravity»-modus — inspirert av teknologi fra NASA, for å gi følelsen av å være vektløs under flyvningen.

Dette flyet betjener akkurat nå kun 11 destinasjoner i Emirates nettverk, inkludert Tokyo og Maldivene.

Les også: Emirates presenterer nytt kabindesign for sine B-777 fly (november 2017)

Fraktet nesten 106.000 tonn gods til og fra Norge

Emirates er mest kjent for sin service og tjenester for passasjerer på reise og har flere ganger blitt kåret til verdens beste flyselskap. Det de kanskje er mindre kjent for er flyselskapets egen fraktdivisjon, Emirates SkyCargo.

Emirates Boeing 777F har en lastekapasitet på over 100 tonn (bildekilde: emirates)

Divisjonen består av seks ansatte på Oslo Lufthavn og ledes av Cargo Manager, Mona Kongsvik. I tillegg til å frakte gods i lasterommet på passasjerflyet, ble et dedikert fraktfly lansert i 2016. Det ukentlige fraktflyet, Emirates Boeing 777 Freighter, har en fraktkapasitet på opptil 100 tonn med gods.

– Totalt har Emirates SkyCargo fraktet i underkant av 106 000 tonn med gods inn og ut av landet. Sjømatnæringen gjør Norge til det største flyfraktmarkedet i Norden, og Emirates’ største eksportvare fra Norge er norsk laks. På de fem årene Emirates har operert i Norge har vi eksportert over 61 000 tonn norsk laks ut av landet. I løpet av disse årene har vi også transportert hester og feltsykehus for humanitær bistand på våre fraktfly, forteller Mona Kongsvik, Cargo Manager i Emirates SkyCargo ved Oslo Lufthavn. 

Emirates har kapasitet til å transportere i underkant av 450 tonn inn og ut av Norge ukentlig — i tillegg til passasjerer og deres bagasje.

Serverer 170.000 måltider hvert år

Flyselskapet serverer mat som er inspirert av regionene i rutenettverket deres og norsk laks er selvsagt å finne på Emirates meny. Flyselskapet serverer årlig 170.000 måltider på ruten mellom Oslo og Dubai, og måltidene er inspirert av nordiske ingredienser og den skandinaviske profilen.

Fra Emirates First Class (bildekilde: emirates airline)

Mandag 2. september ble 5-årsjubileumet feiret, og Terje Grue har en klar plan for veien videre for Emirates Norge.

– Emirates skal fortsette å utfordre bransjen, vi skal levere markedsledende produkter og ikke minst fortsette med fokus på kvalitet og service. Vi markerer fem flotte år på ruten via Dubai til hele verden, og ser frem til å yte topp service, komfort og minneverdige reiseopplevelser i mange år fremover, avslutter Grue.

Flere saker om Emirates finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp

Hannover: Slott Herrenhausen med Herrenhausen hager, "Großer Garten" med fotene (Foto: ©HMTG / Hars Gerhardts)

Hannover – en by av superlativer