Semcon skal utvikle nye autonome løsninger som gir flyplassene lavere kostnader og øker sikkerheten. Denne gangen handler det om hvordan man kan bruke selvgående kjøretøy til å fjerne snø fra landingslysene — en jobb som per i dag må gjøres manuelt og tar mye tid. Målet er at flere flyplasser skal kunne holdes åpne.

Semcon Autonomous Solutions Airports (bilde: semcon.com)

– Det kan virke som en filleting, men hvis 15 prosent av banelysene er ute av funksjon, blir landingsbanen stengt og det oppstår betydelige forsinkelser og kostnader. Autonomi kan gi store fordeler, ikke minst med tanke på sikkerheten for fly og personale, påpeker Anne Piegsa, teknisk prosjektleder hos Semcon.

Anne Piegsa (bilde: semcon.com)

Prosjektet gjennomføres av Semcon i samarbeid med Lundberg Hymas, som skal gjøre traktoren sin selvgående. Kjøretøyene skal styres eksternt fra en trafikkstyringssentral som er utviklet av Yeti Snow Technology, og det vil blant annet være mulig å avbryte snøryddingen når et fly skal lande.

En av utfordringene er kravet til at kjøretøyet må ha høy presisjon og fungere under alle værforhold. Semcon har sammen med Yeti Snow Technology, som eies i fellesskap med Øveraasen, allerede jobbet med prosjekter med lignende forutsetninger. I vår ble det blant annet testet ut en løsning med autonome snøryddere som skulle holde hele landingsbaner i Norge snøfrie, og resultatet var positivt.

– Smart automatisering av flyplasser vil gjøre det mulig å holde flere av de små og mindre trafikkerte flyplassene åpne og samtidig beholde staben, takket være reduserte kostnader og økt sikkerhet, sier Anne Piegsa.

Teknologien ble utviklet av Semcon for LFV (Luftfartsverket) i forbindelse med prosjektet AVAP — Autonomous Vehicles for AirPorts, der også Husqvarna, RISE, FlyPulse, Swedavia og Combitech deltar i ulike delprosjekter. Prosjektet vil bli demonstrert på flyplassen i Örnsköldsvik om ett år.

Les mer om Applied Autonomy fra Semcon HER

Kommentarer