logo-white

Flere norske bedrifter bør satse på Spania

Det er ikke bare norske turister som bør ha interesse for det Spania har å tilby. Las Palmas seiler opp som «Midt-Atlanterens Singapore», og med Europas raskest voksende økonomi byr Spania på nye muligheter for norsk næringsliv. I dag samler Innovasjon Norge norske bedrifter med interesser i Spania til seminar for å få innsikt i utviklingen i det spanske markedet.

Spanias økonomi vokste raskest i Europa i 2015, og vil trolig fortsette å vokse i 2016. På Kanariøyene gir det interessante muligheter for norsk bedrifter innen maritim sektor, offshore, fornybar energi og bærekraftig teknologi.

Trygg havn og lukrative skatteregler

Las Palmas er i ferd med å ta posisjonen som et slags «Midt-Atlanterens Singapore», og er sentrum for vedlikehold av offshore-fartøyer fra hele kysten av Vest-Afrika og Sør-Amerika. Redere som forflytter fartøy fra Mexicogulfen til lenger sør i Atlanterhavet, bruker gjerne Las Palmas som stopp på veien.

– Las Palmas tilbyr alle fordelene en trygg EU-havn har i disse farvannene. Kanariøyene har et spennende skatteregime for bedrifter som etablerer seg her. Det er relativt enkle kriterier for å oppnå kun fire prosent bedriftsbeskatning. Denne ordningen er godkjent av EU for å bøte på Kanariøyenes geografiske posisjon langt utafor det Europeiske markedet, forteller Gaute Hagerup, direktør for Innovasjon Norges kontor i Madrid.

Norsk sjømat økte 30 prosent

Spania står foran en offensiv satsing på akvakultur, der norsk oppdrettsteknologi og kunnskap kan være en avgjørende faktor for om de lykkes. Spania er også et av verdenes mest sjømatelskende folk, og veksten av norsk sjømateksport var rundt 30 prosent i 2015.

– Den som forstår konsumentenes ønsker og behov, har mulighet til å skape enda større vekst i årene som kommer, mener Gaute Hagerup.

Sjømatrådet i Madrid har nylig publisert en svært detaljert studie av trendene i spanske konsumenters behov. Dette er et svært nyttig arbeidsdokument for norsk sjømatbedrifter som vil jobbe i det spanske markedet.

Byutvikling gir muligheter for norsk teknologi

I de spanske byene og havnene skjer det nå en rask utvikling, og Spania er blant Europas topp tre nasjoner innen Smart City-initiativ.

– Dette er et marked der mange norske teknologibedrifter med fordel kan vise seg mer frem. Norske høyteknologibedrifter som mister sitt marked i et fallende offshore marked, har store muligheter dersom de klarer å vri seg mot det enorme og raskt stigende markedet for Smart City, både i Spania og globalt, mener Hagerup.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn