Wizz Air svarer på beskyldningene og fagforeningsknusing og sosial dumping med å rette flere stikk mot Norwegian.

Wizz Air - Airbus A 320-family - Sol - Motlys
Wizz Air starter i november 2020 tre nye innenriksruter i Norge: Oslo – Bergen, Oslo – Trondheim og Oslo Tromsø. Selskapet frister med priser som starter på NOK 199.- for en enkeltreise (Bildekilde: Wizz Air)

Lavprisoperatøren Wizz Airs inntreden på den norske innenriksmarkedet førte til reaksjoner fra norske fagforeninger og politikere. Toppsjefen Jozsef Varadis uttalelser om at selskapet ikke har tariffavtaler og fagforeninger fikk flere til å ta frem ord som sosial dumping og fagforeningsknusing m.m.

Wizz Air sier blant annet at det er fornøyde med å ha “røsket opp” i den norske luftfartsandedammen. De hevder at duopolet mellom SAS og Norwegian gir gode dager på innenriksrutene og viser til at de har Europas nyeste kortdistanseflåte og fremhever sin økonomiske solidiet.

Wizz Air skriver også at det vil bli interessant å se hvordan en nesten konkursrammet virksomhet kan konkurrere mot selskapets lave priser uten kontanter og med dobbelt så høye enhetskostnader.

Norwegian nevnes ikke ved navn i meldingen, men teksten etterlater nok ingen tvil om hvem adressaten er.

Her er svaret/statementet fra Wizz Air i sin helhet:

“Wizz Air is pleased to have shaken up the market in Norway by bringing the lowest fares to the Norwegian travelling public, thanks to its lowest cost production as well as the greenest airline travel as a result of its youngest short haul aircraft fleet of Europe. Wizz Air has one of the strongest airline balance sheets because of the airline’s financial strength and very high liquidity. The recent fare drop of Norwegian demonstrates that consumers in Norway have been highly overcharged as a result of market duopoly. It will be interesting to see how a near bankrupt business can compete with WIZZ’s low fares, having no cash and twice as high unit cost as Wizz Air.”

Les også: Parat skeptisk til Wizz Air-etablering i NorgeWizz Air starter ruter i Norge

Flere saker om Wizz Air finner du HER og om Norwegian HER

Kommentarer