Målet i denne perioden er å gjøre lufthavnene enda mer attraktive som markedsføringskanal. Dette skal Avinor oppnå ved å investere i mer tidsriktige reklamebærere. Mer konkret vil dette si økt bruk av digitale media, større og slankere reklamebærere samt bruk av LED-belysning.
Dette vil gi sylskarpe reklamebudskap, samtidig som det også bidrar til Avinors målsetting på miljøsiden ved et betydelig lavere strømforbruk enn dagens reklamebærere. Det vil også være et mål å redusere «visuell støy» for passasjerene ved å fjerne en del mindre attraktive reklameflater og erstatte disse med færre, men noe større.
– Avinor er svært fornøyd med å ha fått Clear Channel med på laget på tre nye lufthavner. Clear Channel er den største aktøren på dette markedet i Norge og har de rette forutsetningene for å kunne realisere Avinors målsettinger, sier Espen Ettre.
Avinor har besluttet å ta de nødvendige investeringene som skal til for å revitalisere lufthavnene som en attraktiv reklamekanal. Avinors kommersielle direktør Espen Ettre sier at investeringskostnadene beløper seg til rundt 16 millioner kroner på de tre nevnte lufthavnene. Deretter vil vi vurdere å gjøre tilsvarende oppgraderinger også på flere andre lufthavner. Tilsvarende investeringer ble gjennomført på Oslo Lufthavn i 2014, med gode resultater.
Ettre tror nye, slankere reklamebærere vil passe bedre inn i terminalene, og samtidig gjøre reklamen mer synlig og med vesentlig bedre kvalitet. Selv med færre reklamebærere vil dette bidra til å øke fremtidig inntjening for lufthavnene.
– Clear Channel ser med stor entusiasme frem til å fortsette suksessen vi har gjort på Oslo Lufthavn, som har fått oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt for sine innovative løsninger, og nå samarbeide tett med Avinor for å utvikle og få ut potensiale som finnes på deres øvrige lufthavner. Vi kommer til å se mye spennende utrulling på digitalt og store eksklusive formater på Bergen, Stavanger og Trondheim Lufthavn i 2015, sier Mats Lundquist, administrerende direktør i Clear Channel Norway.