Den omdiskuterte flyseteavgiften kan bli utsatt nok en gang. Årsaken er lang saksbehandlingstid i Brüssel. Avgiften , som skulle ha trådt i kraft den 1. april, ble utsatt i to måneder fordi EFTA`s overvåkingsorgan ESA krevde saken til behandling.

Den norske regjeringen begynner å få det travelt dersom flyselskapene skal rekke å få satt den omdiskuterte flyseteavgiften ut i praksis innen den nye fristen, som er 1. juni. Lang saksbehandlingstid i EFTA`s overvåkingsorgan ESA kan føre til ytterligere utsettelser, melder Dagens Næringsliv.

Flyseteavgiften – også kalt flypassasjeravgiften, skulle opprinnelig ha trådt i kraft fredag den 1. april, men da ESA krevde saken til behandling ble iverksettelsen utsatt i to måneder til den 1. juni.

Les også: Flyseteavgiften utsettes til 1. juni

Nå viser det seg at ESA ennå ikke har fått saken til behandling fra den norske regjeringen.

— I prinsippet har jeg ikke fått noe som helst info fra norske myndigheter ennå. Jeg har jo lest aviser og sånt, men det er jo ikke sånn vi tar avgjørelser, sier Gjermund Mathisen, som er leder for konkurranse og statsstøtte i EFTA`s overvåkningsorgan ESA til Dagens Næringsliv.

EFTA`s overvåkingsorgan krevde saken til behandling av flere grunner. ESA mener at avgiften kan være i strid med EØS-reglene om ulovlig statstøtte og at Norge har plikt å informere om en slik ekstraskatt. Det har til nå ikke skjedd. Saksbehandlingen i ESA tar rundt to måneder fra papirene ligger på bordet – DVS det begynner å haste dersom avgiften skal settes i verk innen 1. juni.

Tidligere saker: 

Kommentarer