logo-white

Folden Kommunikasjon overtar etter Visit Sweden

Visit Sweden legger ned sin virksomhet i Norge. Nå tar Folden Kommunikasjon og merkevaren Opplev Sverige over stafettpinnen.

Opplev Sverige - Logo -Visit Sweden
Opplev Sverige skal videreføre Visit Swedens virksomhet i Norge gjennom Folden Kommunikasjon (Foto: Ingeborg Lindseth)

Den 31. mars i år valgte Visit Sweden å legge ned sitt kontor i Norge og avvikle all virksomhet på det norske markedet. Det etterlot et vakuum hos de lokale svenske turistkontorene, hvor markedsføring i Norge er et viktig fokus.

Les også: Visit Sweden lukker i Danmark og Norge (mars 2020)

Tre ansatte med bakgrunn fra Visit Swedens Norge-kontor opprettet Folden kommunikasjon og merkevaren Opplev Sverige. I regi av disse vil arbeidet med å markedsføre Sverige fortsette.

– For svensk turistnæring er Norge et av de viktigste markedene, vi så en mulighet til å videreføre det gode arbeidet VisitSweden har gjort, og fortsette markedsføringen i Norge på vegne av de regionale turistkontorene i Sverige, sier Thomas Johansson, daglig leder i Folden Kommunikasjon og tidligere landssjef for Visit Swedens kontor i Norge.

Da Visit Sweden sitt hovedkontor tok beslutningen om å legge ned sin norske avdeling var det for å satse på markeder med potensiale for stor vekst – som Kina, India og USA sammen med Tyskland, Storbritannia, Nederland og Frankrike.

Den statlige organisasjonen vil legge vekt på å styrke Sverige-bildet internasjonalt, og rette markedsprioriteringen mot andre land enn nærmarkedene.

Norge har de siste årene vært det landet som har sendt flest turister til Sverige, og bare i fjor var det 3,5 millioner gjestenetter fra norske besøkende. I år vil nok ikke tallet bli like høyt, men enn så lenge kan vi la oss inspirere av steder vi kan besøke i fremtiden.

– Selv om oppstartsfasen ble annerledes enn vi hadde sett for oss, vil vi fortsette å markedsføre destinasjoner og opplevelser i Sverige med mål om å skape en større bevissthet rundt landets mange flotte reisemål. Vi håper at de som har fulgt Visit Sweden vil være med videre å følge Opplev Sverige, sier Thomas Johansson

Opplev Sverige skal være en plattform der folk kan få informasjon, inspirasjon og tips til fine steder i nabolandet. Opplev Sverige blir å finne både på Instagram og Facebook, samt i fremtiden også med sin egen hjemmeside.

– Opplev Sverige er et fremgangsrikt initiativ som tar sikte på å fortsette den taktiske markedsbearbeidingen, og å skape reiselyst til Sverige da Visit Sweden ikke er operative på det norske markedet lenger. Svensk besøksnæring har fortsatt stor interesse for det norske markedet, og Opplev Sverige kommer i den forbindelse til å kunne få en viktig rolle, sier Martin Randler, Chief Business Development Officer i Visit Sweden. 

Les mer om Folden Kommunikasjon HERFlere relaterte nyheter finner du HER og HERFlere B2B nyheter finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm