Med vinterens første vinterstorm på vei inn over Sør-Norge starter sesongen for kolonnekjøring og stengte fjelloverganger. Kolonnekjøring er krevende, stressende og ikke helt ufarlig. — Forbered deg før turen. Ha mat, drikke, varme klær og tepper lett tilgjengelig i bilen, råder Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Tett trafikk på norske fjelloverganger. Bildet er fra E-10 på Bjørnefjell mellom Narvik og Kiruna (©otoerres)

Brøytemannskapene er sjefene når det må kjøres kolonne over fjelloverganger. Deres anvisninger skal følges. Før du skal over er det viktig å fylle opp med drivstoff, om det er bensin, diesel eller strøm.

– En toppladet elbil er det mest komfortable man kan bli stående på tomgang med. Varmeapparatet kan man ha på i både tuneller og snøfokk. Med en bensin- eller dieselbil må motoren skrus av motoren i tunneler og hvis bilen snør igjen, for å unngå fare for å bli kullosforgiftet, sier Sødal.

– Dette er ikke et problem med elbil forutsatt at du har nok strøm. Da kan varmeapparatet gå, men følg med på batterikapasiteten, fortsetter han.

Pakk riktig

Skal man over fjellet er det viktig å forberede seg litt. Varme klær, tepper og varm drikke må med, og legg det inne i kupeen i bilen så det er lett tilgjengelig. Også lommelykt, slepetau og spade er viktig å ha lett tilgjengelig.

– Det gjelder å ikke pakke det man trenger ved kolonnekjøring så bortgjemt at man ikke klarer å finne det frem i uværet, mener Sødal.

– Litt underholdning kan også være greit å ha tilgjengelig, særlig om man reiser med barn. Det blir mye venting når det er kolonnekjøring, avslutter han.

Råd for kolonnekjøring
  • Ha lykt, slepetau og snøspade lett tilgjengelig i kjøretøyet
  • Det er lurt å ha med mat og varm drikke
  • Har du tåkelys, bruk dem (både foran og bak)!
  • Hold «øyekontakt» med bilen foran
  • Hold mest mulig jevn hastighet
  • Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu
  • Dersom du må stoppe eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Det kan være livsfarlig.

Flere relaterte saker finner du HER, HER og HER

Kommentarer