logo-white

Forbrukertilsynet: Flykunder har rett til pengene tilbake

Du har forbrukerloven på din side dersom flyselskapet har kansellert eller innstilt avreise på grunn av korona.

Widerøe - Dash 8 - Hammerfest lufthavn - Finnmark
Norwegian, SAS og Widerøe får orienteringsbrev fra Forbrukertilsynet i disse dager. Årsaken er at kunder skal informeres om at de har rett til å få pengene refundert for kansellerte eller innstilte flyreiser. (arkivbilde: ©otoerres)

Mange flyselskaper må la flyene stå på grunn av koronaviruset, også kjent som COVID-19. Kunder hos Norwegian har fått tilbudet om å gjøre om billettkostnaden til Cashpoints (flyselskapets egne flybonuspoeng) ved kanselleringer eller innstillinger av reiser.

Lufthansa og British Airways deaktiverte sine refusjonsløsninger i slutten av mars, og selskap som Jetblue og United Airlines har tidligere nektet å refundere kansellerte reiser.

Å takke ja til lojalitetspoeng som Cashpoints, reisekuponger eller andre tjenesteytelser er greit, men du har også krav på pengene tilbake dersom du heller ønsker det. Og disse rettighetene skal kommuniseres tydelig fra flyselskapene, melder forbrukerportalen Dinero.no.

Det sender Forbrukertilsynet ut informasjon om i et orienteringsbrev til flyselskapene Norwegian, SAS og Widerøe i disse dager. 

– Flypassasjerer som får flygningen sin innstilt har krav på pengene tilbake, enten kontant eller ved en bankoverføring. Flyselskapene plikter å opplyse klart og tydelig om dette. Refusjon av hele billettprisen kan også gis i form av en reisekupong eller andre tjenesteytelser, men dette krever at passasjeren godtar dette alternativet og at det avtales skriftlig, skriver Forbrukertilsynet på sine hjemmesider.

Forbrukertilsynets nettsider finner du HER

– For vår del er det viktig å understreke at passasjerene skal få klar og tydelig informasjon om retten til å kreve refusjon av hele billettprisen, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Hva om flyselskapet går konkurs?

Dersom flyselskapet du har kjøpt billett hos slås konkurs, har du færre forbrukerrettigheter ved vanlige kjøp av billetter. Du har muligheten til å rette kravet til konkursboet, men for vanlige kunder fører dette sjelden noe med seg.

Har du derimot kjøpt billetten med kredittkort, står du sterkere. Dette på grunn av at kjøp med kreditt har et ekstra forbrukervernsledd i finansavtaleloven, som går ut på at du kan rette kravet mot banken din i stedet for flyselskapet dersom selskapet slås konkurs.

– Har du betalt reisen med kredittkort, har du mulighet til å få pengene tilbake. Da må du si ifra til banken du har kredittkortet hos så fort du får nyss i at selskapet er konkurs. Sier du ifra for sent, risikerer du å ikke få tilbake ett øre, sier Anders Fagereng, daglig leder i forbrukerportalen Dinero.no.

Kredittkort gir også flere rettigheter. Sjansen er større for å få pengene tilbake dersom du blir svindlet via netthandel og lignende dersom du har betalt med et kredittkort. Dessuten tilbyr En mengde kredittkort reiseforsikring som gjelder for deg selv og flere i reisefølget.

Les også: Korona og rettigheter: Hva sier forsikringene om reise i utlandet?Anbefaler kontaktløs betaling mot smitte

Flere relaterte saker finner du HER og HER

Kilde: Dinero.no

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen