Mens reisende som ankom Oslo Lufthavn Gardermoen i august kunne risikere å bli stående i opptil to-tre timer lange køer foran passkontrollen, var historien en ganske annen ved ankomst til Jakarta Soekarno-Hatta.

VELLYKKET: Storhotell og kjøpesenter har vist seg som en svært populær kombinasjon i Jakarta. Først ute var fem-stjerners Grand Hyatt Hotel, som åpnet i 1990 med Plaza Indonesia i sokkeletasjene— fortsatt Jakartas mest prestisjetunge kjøpesenter. Det ble utvidet med en tilstøtende bygning og underjordiske garasjeplasser til 1904 biler i 2009, (Foto: Knut Noer jr.)

VELLYKKET: Storhotell og kjøpesenter har vist seg som en svært populær kombinasjon i Jakarta. Først ute var fem-stjerners Grand Hyatt Hotel, som åpnet i 1990 med Plaza Indonesia i sokkeletasjene— fortsatt Jakartas mest prestisjetunge kjøpesenter. Det ble utvidet med en tilstøtende bygning og underjordiske garasjeplasser til 1904 biler i 2009, (Foto: Knut Noer jr.)

På den internasjonale flyplassen ved Indonesias hovedstad gikk det hele for mange like raskt og smidig, helt uten visum, som om det skulle være sperrene i em metro-stasjon vi var på vei for å passere. En rask kikk i passet for å se om bildet samsvarte med vårt ansikt, et nytt stempel — og vi ble vinket videre med et smil.

Les mer om Jakarta Soekarno-Hatta International Airport HER

Artikkel fortsetter under bildet

UTPLANTING AV RIS: På verdens tettest befolkede øy Java er jordbruksdriften intensiv, med opptil tre risavlinger årlig. (Foto: Knut Noer jr.)

Visum-fritak for 174 land

Et viktig tiltak for å øke antallet utenlandske turister er nettopp avskaffelsen av visum-plikten — for stadig flere. Mens turister fra 90 land i 2015 kunne reise til Indonesia uten visum, er dette i år utvidet til å omfatte besøkende fra hele 174 land. Dette gjelder også ved ankomst til landets internasjonale flyplasser på Bali, Øst-Java, Batam og Nord-Sumatra. En forutsetning er at oppholdet maksimalt er på 30 dager.

Det er mer enn nok for de fleste. I gjennomsnitt tilbrakte de internasjonale besøkende til Indonesia i fjor 7,5 netter i landet, og la etter seg i gjennomsnitt USD 1143 pr. person, eller USD 152,22 pr. dag. Flest besøkende kom fra Singapore, Malaysia, Kina, Australia og Japan (i nevnte rekkefølge), mens Storbritannia, USA, Frankrike, Nederland og Tyskland er de fremste europeiske markedene.

Les mer om Indonesia HER

Artikkel fortsetter under bildet

BLINKET UT: Verdens største buddhistiske tempelkompleks Borobudur på det sentrale Java er blant de ti destinasjonene som nå er blinket ut som spesielle satsningsområder for Indonesias turistindustri. (Foto: Knut Noer jr.)

Rekordlave flypriser

For reisende fra Norge ble visumfritaket innført 10. juni 2015. Samtidig har den økende konkurransen mellom de store flyselskapene resultert i billettpriser som ytterligere stimulerer reiselysten. I august/september i år var det mulig å få en billett tur/retur Oslo – Jakarta for kr. 5349 med Thai Airways International via Bangkok, mens British Airways/Cathay Pacific denne måned har operert med en pris helt ned i kr. 4530 for reise tur/retur Oslo – Jakarta, med flybytte underveis i London og Hong Kong.

BALINESISK KRIS-DANS: Både kultur og natur er viktige komponenter for Indonesias turisme. (Foto: Knut Noer jr.)

Avskaffelse av visumplikten betyr naturlig nok at også at det tidligere «visa on arrival» tilbudet er overflødig. I tillegg er den tidligere avreise-avgiften på 25 dollar (som måtte betales i lokal valuta ved retur fra Indonesia) gått over i historien.

Ikke dermed sagt at turismen til Indonesia ikke også har møtt alvorlig motbør. De kraftige, al-Qaeda-inspirerte bombeattentatene som 12. oktober 2002 tok livet av 202 og skadet 209 mennesker fra mer enn 20 land i turistdistriktet Kuta på Bali førte i årene som fulgte til en betydelig nedgang i turiststrømmen fra utlandet.

Tre år senere kom de neste bombeattentatene på Bali, med ytterligere 20 omkomne, og nye advarsler blant reiserådene fra myndighetene i flere land om så vel terrorist-trusler som etniske og religiøse konflikter i enkelte deler av det vidstrakte øyriket.

Fortsatt flest til Bali

Men siden 2007 har turisttrafikken for alvor tatt seg opp igjen. Også til Bali, som fortsatt er det mest søkte turistmålet i Indonesia. Ifølge det nasjonale Central Bureau of Statistics (BPS) mottar Bali drøye 41 prosent av de internasjonale turistene som setter fot i Indonesia.

Trekkplasteret er innbydende strender samt vakker og avvekslende natur, kombinert med spekteret av unike kulturelle tradisjoner og kunstformer som alle har ett formål: Å blidgjøre og behage gudene !

Les mer om Bali HER

Artikkel fortsetter under bildet

SOLNEDGANG PÅ KUTA BEACH: Bali holder stillingen som Indonesias fremste turistmagnet. (Foto: Knut Noer jr.)

Også blant norske Indonesia-turister er Bali det fremste målet. Det avspeiles også i turkatalogen fra den norske avdelingen av skandinaviske Asiatours. Her har fire av de ukentlige gruppetur-alternativene til Indonesia nettopp Bali som mål, med varighet fra 10 til 15 dager.

– Spesielt for Indonesia og Vietnam merker vi hele tiden en økende interesse, påpeker reisekonsulent Henrik Jensen ved Asiatours hovedkontor i Viby-distriktet i Aarhus.

– Samtidig er dette to land som fortsatt har et svært så behagelig prisnivå sammenliknet med det norske. Prisnivå et har mye si! Det koster litt mer å reise så langt, men du får mye igjen for pengene”.

Les mer om Asiatours HER

Artikkel fortsetter under bildet

FORTSATT I DRIFT: Helt fra 1200-tallet har den gamle skonnert-havnen Sunda Kelapa vært et viktig knutepunkt i varetrafikken mellom Jakarta og andre deler av det vidstrakte øyriket. (Foto: Knut Noer jr.)

Vekst i hvert år siden 2007

Etter et nytt rekordår i 2008 har antallet utenlandske turister til Indonesia vist ny økning hvert eneste år, etnisk og politisk uro i mer avsidesliggende deler av øyriket som Papua og Nord-Molukkene til tross. Heller ikke hovedstaden er gått helt fri.

Men etter det IS-inspirerte og heldigvis amatørpregede terrorangrepet nær ambassadestrøket i Jakarta 14. januar i år, der fem av de syv drepte var gjerningsmennene selv, to selvmordsbombere inkludert, ble situasjonen raskt brakt under kontroll.

Samtidig havnet det hele i skyggen av det siste årets langt mer alvorlige terrorhandlinger på populære reisemål i andre land, bl.a. i Europa og USA.

Les mer om Jakarta HER

Artikkel fortsetter under bildet

SUSER FORBI: Med egen fil i begge retninger unngår de komfortable TransJakarta-bussene trafikkaoset i Jakartas hovedgate Jalan M.H. Thamrin. (Foto: Knut Noer jr.)

Flere turister enn forventet

I 2012 mottok Indonesia drøye åtte millioner utenlandske turister, og ifølge landets Central Bureau of Statistics (BPS) var tallet i 2015 10,4 millioner, eller nøyaktig 10.406.759.

Det er et tall som overstiger regjeringens mål på 10 millioner, og dette til tross for de alvorlige skogbrannene som mellom september og november i fjor skapte et teppe av tett røyk over store deler av Sørøst-Asia, samt protestene som fulgte i tilknytning til henrettelsene tidlig samme år av syv utlendinger (fra Nederland, Australia, Brasil, Vietnam, Malawi og Nigeria) for smugling av narkotika.

Fjorårets antall utenlandske besøkende utgjør en vekst på 7,2 prosent fra 2014, og innebærer at Indonesia dermed både passerte den prosentvise vekst i verdens turisme (som i fjor utgjorde 4,4 prosent), og den samlede veksten for ASEAN-landene (som var på 6 prosent).

Artikkel fortsetter under bildet

UTROLIGE JAKARTA: Hvor ellers i verden kan du prydes med en tatovering – på en fotgjengerbro? Med tatoveringsartisten sittende på batteriet som gir strøm til nålene… (Foto: Knut Noer jr.)

Dristig 2019-mål

For inneværende år er målet 12 millioner internasjonale ankomster, en økning på solide 20 prosent. Det er fire ganger høyere enn forventet vekst i nasjonaløkonomien. Men det stopper ikke med dette. Målet for det totale antall utenlandske turistankomster i 2019 er satt til 20 millioner. Det er beregnet at dette vil kunne øke turismens andel av landets brutto nasjonalprodukt (BNP) til åtte prosent, mens turismen i 2015 sto fire prosent av BNP.

For å nå dette målet, er nå ti indonesiske reisemål blinket ut for videre utvikling av infrastruktur og tilgjengelighet. Blant disse er landets fremste enkelt-attraksjon Borobudur – verdens største hinduistiske tempelkompleks.

Men mest presserende er utviklingen av en bedre infrastruktur i Jakarta. Med sine 9,5 millioner innbyggere vokser Indonesias hovedstad nå raskere enn byer som Bangkok og Kuala Lumpur. Ekspressbusser med egne filer langs flere av de viktigste hovedveiene letter hverdagen for mange. Men dette er ikke nok, og i 2019 åpnes stamlinjen i hva som vil bli et T-banenett på i alt 112 km, med mer enn 60 stasjoner og en linje også til Jakarta Soekarno-Hatta internasjonale flyplass.

Les mer om Jakarta HER

Tekst og foto: Knut Noer jr.

OG NÅ KOMMER T-BANEN: Japansk ekspertise og effektivitet gir omsider fortgang i anlegget av Jakartas lenge etterlengtede T-bane. (Foto: Knut Noer jr.)

Kommentarer