logo-white

Forlik mellom Cocca og Ryanair

Det ble inngått forlik i oppsigelsessaken som den tidligere flyvertinnen  Alessandra Cocca hadde anlagt mot Ryanair og bemanningsbyrået Crewlink.  Saken skulle opp for retten senere i år. Parat-advokat Christen Horn Johannessen, som førte saken for Cocca,  sier et forlik som tilsvarer tre årslønner er en klar innrømmelse, og en akseptabel erstatning for den belastning Cocca er påført i denne saken.

Parat har  vegne av Alessandra Cocca ført flere prinsippielt viktige arbeidsrettspørsmål for retten. Etter at Ryanair først tapte spørsmålet i Høyesterett, om det var i norsk eller irske domstoler saken skulle føres, tapte Ryanair på nytt i lagmannsretten i spørsmålet om rettssaken skulle føres etter norske lover.

— Etter to klare rettsavgjørelser var vi nå klare for å få avgjort spørsmålet om Ryanairs oppsigelse av Cocca var usaklig. Etter forhandlinger har imidlertid Ryanair, sammen med CrewLink, valgt å betale Cocca et beløp på 570 000 kroner, sier Parat-advokaten.

Rettigheter som norsk arbeidstaker

Horn Johannessen sier Coccas årslønn i Ryanair kun var 175 000 kroner i året.

— Cocca har stått støtt i denne saken som nå har vart i fire år. Jeg er glad for at både Ryanair og Crewlink har strukket seg så langt for å bøte på den urett hun har vært utsatt for. Parat og norske arbeidstakere har mye å takke henne for. Nå når de store prinsipielle spørsmålene i saken allerede var avgjort i hennes favør, var det med dette forliket all grunn til å avslutte den fire år lange tvisten. Vi har vist at Ryanair, og alle andre utenlandske flyselskaper, gjennom to avgjørelser i domstolene må forholde seg til norske lover og regler når de driver sin virksomhet i Norge, sier han.

Ryanair har hele tiden avvist søksmålet og argumentert med at det er frivillig å jobbe i selskapet. Videre har Ryanair hele tiden hevdet at en eventuell rettssak må føres i Irland og avgjøres etter irsk lov. Parats nestleder Vegard Einan sier erstatningen Cocca nå får, er en seier for alle norske arbeidstakere.

— En rekke bransjer, med luftfart i spissen, er i ferd med å bli internasjonalisert. På flere områder er fri flyt av kapital og arbeidskraft positivt, men vår oppgave som en sterk fagforening er å ivareta rettigheter til arbeidstakere som jobber i Norge. Denne saken har gitt oss de nødvendige bekreftelser på at internasjonale selskaper som ønsker å operere i Norge ikke kan løpe fra sine forpliktelser, slik Ryanair har forsøkt i denne saken, sier Einan.

Les flere nyheter om Cocca-saken HER, om Parat HER og om Ryanair HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town

(foto: ©otoerres)

Vårens røde dager – slik får du maks ut av fridagene