Malaysiske Malindo Air ble det første flyselskapet som satte Boeings nyskapning 737MAX i kommersiell trafikk. Første tur gikk fra Kuala Lumpur til Singapore og tilbake igjen. Norwegian forventes å bli det andre selskapet som setter 737MAX inn i kommersiell trafikk.

Infograph Boeing 737 MAX. Klikk for å se større bilde eller bruken linken under artikkelen (kilde: boeing)

Amerikanske Southwest Airlines som skulle ha vært offisiell “Launch Partner” for 737MAX måtte utsette sine leveranser pga. manglende avtale med fagforeningene om denne flytypen.

Relativt ukjente Malindo Air ble derfor det første flyselskapet med Boeings splitternye 737MAX i kommersiell trafikk. Flyselskapet fra Malaysia overtok tidligere i mai sitt første fly av typen og sist uke ble jomfruturen mellom Kuala Lumpur og Singapore gjennomført.

Malindos Airs toppsjef Chandran Rama Muthy fortalte at han var henrykt over å være første flyselskap med 737MAX i kommersiell trafikk. Nå har han store forventninger til videreutviklingen 737MAX, som blir selve krumtappen i selskapets stadig voksende flyflåte.

– Disse nye flyene vil gjøre det mulig for oss å fly til nye destinasjoner, samt spille en viktig rolle i arbeidet med å skaffe våre passasjerer billigst mulig billetter, sa Chandran Rama Muthy under overtakelsen i Seattle.

Malindo Air ble stiftet i 2013 og har idag en flåte på 47 fly som trafikkerer 43 destinasjoner i Malaysia og i 12 andre naboland. Det har i tillegg interlineavtaler med blant andre Turkish Airlines og Qatar Airways.

Selskapet gikk ifjor til topps i “CAPA’s 2016 Asia Pacific Regional Airline of the Year” og ble tidligere i år også tatt opp som medlem i IATA.

Malindo Air har idag to Boeing 737MAX og ytterligere minst to fly av denne typen i bestilling. Flåten består også av flytyper som Boeing 737NG (800 og 900) og ATR 72-600. Det har også to Airbus A 330-300 i bestilling. Selskapet er nå i ferd med å rebrande/skifte navn til Batik Air Malaysia og Boeing737MAX ble levert i det “nye” selskapets livery.

Malindo Airs og verdens første Boeing 737MAX i kommersiell drift. Selskapet er i ferd med å rebrande til Batik Air Malaysia og flyet bærer det “nye” selskapets livery (bildekilde: boeingmedia)

Malindo Air eies av PT Lion Group (Lion Air) og NADI – National Aerospace & Defense Industry. Hovedbasen ligger på Kuala Lumpur International Airport, mens hovedkontoret er lokalisert i Petaling Jaya, som er en by like utenfor den malaysiske hovedstaden.

Norwegian forventes å bli den neste operatøren som setter Boeing 737MAX inn i kommersiell trafikk. Selskapet vil få sitt første fly av typen i månedskiftet mai-juni og vil sette flyene inn på sine nye ruter mellom østkysten av USA og Irland, Skottland, samt Bergen i Norge.

Les også: 10 nye Norwegianruter mellom Irland, Skottland og USA – Norwegian med to nye USA-ruter fra Bergen lufthavn Flesland

Boeing 737MAX er den raskest solgte flytypen i Boeings over 100 år lange historie. Per 16. mai 2017 var det solgt 3.700 fly til 87 flyselskap over hele verden.

Se også: Boeing 737MAX Infographic

Malindo Airs nettsider finner du HER 

Les flere saker om Boeing 737MAX HER

Kommentarer