logo-white

Fra 1. november: Ryanair og Amadeus i samarbeide

Ryanair og Amadeus inngår en banebrytende avtale som for første gang på over ti år gjør et bredt utvalg av flyselskapets billetter og øvrige tilleggstjenester tilgjengelige for reisende gjennom Amadeus’ Light Ticketing-teknologi. Avtalen innebærer også at Ryanairs nye tjeneste Business Plus blir tilgjengelig for Amadeus-abonnenter. Tjenesten gjør det mulig å tilby forretningsreisende skreddersydde pakker som omfatter fleksibel ombooking av billetter, 20 kg bagasje, “fast track” på flyplassen, prioritert ombordstigning og “premium seating”.

Ifølge vilkårene i avtalen vil Amadeus-brukerne ikke trenge å betale noen tilleggskostnader når de bestiller reiser med Ryanair, og prisene som vises via Amadeus, vil være de samme som i med øvrige distribusjonskanaler, inkludert flyselskapets webside.

Avtalen markerer en viktig milepæl for Ryanair i sin ambisjon om å nå ut til en bredere målgruppe.

— Ryanair er tilfreds med samarbeidet med Amadeus, som har en teknologi som gir oss en betydelig mulighet til å nå flere forretningsreisende, sier Michael O´Leary, adm. dir. i Ryanair. Allerede nå er over 27 prosent av våre kunder forretningsreisende, og vi fortsetter å forbedre Europas beste tilbud til forretningsrisende med de laveste prisene, de mest punktlige flyene og vår skreddersydde tjeneste Business Plus. For forretningsreisende, bedrifter og forretningsreisebyråer innebærer avtalen økt tilgang våre lave billettpriser og til Europas største rutenett.

— Ryanair er et av verdens mest fremgangsrike lavprisflyselskaper, så vi er svært glade for at flyselskapet har sett verdien av å samarbeide med Amadeus for å øke rekkevidden, avkastningen og forretningsmulighetene, sier Holger Taubmann, SVP Distribution i Amadeus. Med vår teknologi vil reisebyråene enkelt og smidig kunne booke fly med Ryanair. For våre brukere bekrefter avtalen vårt engasjement for fortsatt innovasjon, for å kunne tilby et størst mulig utvalg av flyselskapenes innhold.

Bruken av Amadeus’ banebrytende teknologi, som er utformet spesielt for lavprisflyselskapene, gjør det enklere både for Ryanair og Amadeus’ reisebyråpartnere. Gjennom et helt billettløst konsept for flyselskapet tilbys det dynamiske billettpriser og tilleggstjenester via en XML-kobling til Amadeus. For Amadeus-brukerne vil bookingprosessen for fly og tilleggstjenester hos Ryanair være nøyaktig den samme som for et hvilket som helst annet flyselskap via Amadeus-systemet. Dette er mulig gjennom en fullstendig integrering av prosessene for tradisjonell shopping, booking og back-office, kombinert med dynamiske billettpriser og tjenester i sanntid.

Over 70 lavprisflyselskaper bruker i dag Amadeus som distribusjonspartner, og antallet bookinger av lavprisbilletter gjennom Amadeus-systemet økte med 21 prosent i 2013. Siden innføringen i 2007 har Amadeus’ XML-kobling gjort det mulig for lavprisflyselskaper å dra nytte av rekkevidden og avkastningen som distribusjon via reisebyråkanalen medfører, uten kompleksiteten som forbindes med tradisjonelle billettbookingprosesser for flyselskaper.

Forbedringene i Amadeus’ Light Ticketing-løsning ble første gang tatt i bruk av et lavprisflyselskap i 2013. Det innebærer at reisebyråer på en enklere måte kan booke flyselskapets utvalg av billetter og tilleggstjenester — akkurat som når de booker tradisjonelle flyselskaper.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen