logo-white

Fra bånn gass til bråstopp på 0.0

Lavprisoperatøren Wizz Air har stanset salget av flybilletter på sine innenriksruter i Norge etter den 16. juni. Passasjerer som har kjøpt billetter etter denne dato har fått beskjed om at flyvningene er kansellert, skriver Thetravelinspector.no.

Wizz Air - Airbus A 320 - New livery - 2018
Wizz Air har en flåte bestående av Airbus A 320 og A 321 (bildekilde: wizzair.com)

Opp som en løve, ned som en skinnfell

Wizz Air feide inn på det norske innenriksmarkedet med brask og bram høsten 2020, samtidig med at konkurrenten Norwegian gispet etter luft der de hang i tauverket til skifterettene i både Norge og Irland. Planene var store – javisst , for det var ikke måte på hvor rike, langsiktige og flinke de var. Så kom bråstoppen – hvorfor ?

Les også: Wizz Air åpnet base på OSL (oktober 2020)

Så sent som for en uke siden – lørdag 22. mai , gikk Wizz Air ut og sa de nå skulle trappe opp i Norge. Målet var å tredoble trafikken iløpet av de neste par årene. Nå skulle det virkelig bli fart på sakene etter coronakrisen !

Les også: Trapper opp i Norge (22. mai 2021)

En knapp uke senere kom bråstoppen. Wizz Air stanser billettsalget på norsk innenriks og de som har bestilt billetter for reiser etter den 16. juni har ifølge Thetravelinspector.no fått beskjed om at flyvningene er kansellert!

Hva gikk galt ?

Det kan ligge flere årsaker bak Wizz Air`s plutselige sorti på det norske innenriksnettet:

  1. Norwegian klarte brasene, fikk igjen pusten, reiste seg opp fra tauene og ble igjen fit for fight etter en omfattende restrukturering. Meldingen om dette kom et par dager før Wizz Air`s beslutning om stanse billettsalget på innenriks i Norge.
  2. Passasjerbelegget var neppe som forventet. Noen offisielle tall finnes ikke for hånden, men observasjoner av Wizz Airs sine avganger fra Stavanger lufthavn Sola tyder på at det var lite folk ombord. Selskapets store Airbusmaskiner kom seg som regel lett opp i luften en “noen” hundre meter !
  3. Markedet svakere enn forventet. Kanskje Wizz Air fant ut at satsingen på innenriksruter i Norge kostet mye mere enn den smakte. Passasjergrunnlaget var ikke som forespeilet (som så mye annet i norsk samferdselsplanlegging) og en videre satsing på norsk innenriks kunne lett bli et pengesluk i mange år fremover.


Les også: Wizz Air med nye innenriksruter til Alta, Haugesund og Kirkenes (november 2020) – Wizz Air med to nye norske ruter (november) – Wizz Air: Flere nye ruter i Norge (oktober 2020) – Wizz Air starter ruter i Norge (oktober 2020)

Flere nyheter og artikler om Wizz Air finner du HER

Wizz Air - Ruter - Norge - Gjenåpning 2021
Wizz Air sine norske innenriksruter slik de ble annonsert for en uke siden – lørdag 22. mai 2021 (kilde: wizz air)

Det var Thetravelinspector.no som først omtalte denne saken i Norge

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(pressebilde: visitmalta.com)

Malta tilbyr dykkerforhold i verdensklasse

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town