Norske forretningsreisende er positive til Scandics overtakelse av Rica. Mange er likevel spente på om hotellprisene vil øke når Rica forsvinner. Det viser ny undersøkelse fra VIA Egencia®.
– Vår undersøkelse viser blant annet at produktet til det enkelte hotell er viktigere enn navnet som står på taket, sier Nordensjefen i VIA Egencia, Rune Feltman.
Scandic ønskes velkommen
Bare 10 prosent mener det har noen betydning at Rica-hotellene nå blir Scandic. Syv av ti sier at det i praksis ikke betyr noe som helst. Kun seks prosent av norske bedrifter rapporterer at ansatte er skeptiske til å benytte hoteller som nå er overtatt av Scandic.
– Dette er positive tall for Scandic. Rica har vært en sterk merkevare og mange hadde nok forventet at markedet ville vært noe mer avventende til å omfavne Scandic på denne måten, sier Feltman.
Scandic er effektive
– Scandic har åpenbart en ambisiøs plan når det gjelder å få på plass sine konsepter og navn på tidligere Rica-hoteller. Vår undersøkelse bekrefter da også at det ikke er noen grunn for Scandic til å bevare Rica-navnet lengre enn praktisk nødvendig, sier Feltman.
Stor usikkerhet rundt prisene
Det er ulike oppfatninger om prisene kommer til å øke eller ikke. To av ti tror ikke det vil skje, mens øvrige er usikre eller tror prisene skal opp.
– Med en aktør mindre i markedet tilsier teorien at prisene tenderer til å øke. Særlig når vi vet at hotellprisene, ikke minst i de større byene, er ganske lave i Norge når man sammenligner med store byer i Europa. Samtidig bidrar nye hoteller, redusert etterspørsel fra oljesektoren og tøff konkurranse til å holde prisene nede, sier Feltman.
Så langt tyder ingenting på prisøkninger
– I gjennomsnitt er prisutvikling flat så langt i år. Samtidig er det store forskjeller mellom byene. Oslo, Trondheim og Bodø klarer seg bra, mens det er verre for hotellene i Kristiansand, Stavanger og Bergen. Jeg tror ikke det er noen grunn til å frykte høyere hotellpriser i Norge det neste året selv om en stor kjede når blir borte, sier Rune Feltman i VIA Egencia.
Undersøkelsen er gjennomført av VIA Egencia. Flere enn 2000 av VIA Egencias bedriftskunder har besvart undersøkelsen.
Spørsmålet var:
Scandic har overtatt Rica Hotels. Hvor enig eller uenig er du i påstandene nedenfor?
 | Helt/ delvis uenig | Hverken eller | Enig/ helt enig | Vet ikke |
Dette har i praksis ingen betydning for min bedrift | 10,8 % | 14 % | 66,6 % | 8,6 % |
Jeg frykter at dette vil føre til høyere priser på norske hoteller | 18,9 % | 35,4 % | 18,1 % | 27,6 % |
Våre ansatte er skeptiske til å bruke tidligere Rica hoteller, nå som Scandic har overtatt | 55,8 % | 14 % | 6,2 % | 24 % |
Om undersøkelsen
VIA Egencia har spurt sine bedriftskunder om hvordan de ser på Scandic’s oppkjøp av Rica Hotels. 135 innkjøpere og omtrent 2000 reisende i norske bedrifter har totalt besvart undersøkelsen.