Hva kan en norsk turoperatør tjene på at den kinesiske interessen for USA-turer når nye rekordhøyder? Spør Arve Stallvik.

På Harley-Davidson i Arizona: Legendariske Route 66 går gjennom åtte delstater og tre tidssoner. (Foto: Route66usa.info). (FOTO: route66usa.info)

Av Knut Noer jr.

Daglig leder Arve Stallvik, Route 66 International: Mottatt som en rockestjerne av kinesiske MC-entusiaster. (Foto: Knut Noer jr.)

– USA-drømmen er ikke mindre blant kinesiske MC-entusiaster enn den er blant europeiske, sier den daglige lederen av Route 66 International til dfly.no.

– Den er enda større!

Forsiktig start

Hva som ble forsiktig innledet i 2006 med en gruppetur for venner og bekjente MC-entusiaster på leide Harley-Davidson motorsykler langs legendariske Route 66 fra Chicago til Los Angeles har etter hvert utviklet seg til å bli en stadig større og mer internasjonal virksomhet, med deltakere fra alle kanter av Europa.

Allerede i 2008 var www.route66usa.info / Route 66 International seilt opp som verdens største arrangør av gruppereiser på motorsykkel langs Route 66, og to år senere kunne selskapet inngå en unik spesialavtale med Harley-Davidson – alle turene går nå på flunkende nye sykler.

Hver sommer fra mai til oktober organiseres mer enn 30 gruppeturer over 19 dager (inkludert tre dager i Chicago) med til sammen drøye tusen deltakere på den rundt 4000 km lange strekningen, gjennom åtte delstater og tre tidssoner.

Downtown Chicago: Kjøreretning velger du selv, og «Windy City» er derfor enten ende- eller utgangspunkt for gruppeturene langs legendariske Route 66. (Foto: Knut Noer jr.)

Det tilbys turer i begge retninger, som alle ledsages av følgebil med to guider, mekaniker, filmteam og trailer med reservesykler og deltakernes bagasje. Vil man bli med på ferden uten selv å kjøre motorsykkel, kan man som alternativ ratte en cabriolet eller større amerikansk bil.

Også skreddersøm

Ikke bare tilbys gruppeturer på ti ulike ruter i USA, samt en tur fra Seattle og videre gjennom Canada opp til Anchorage i Alaska. Også gruppeturer i Thailand, Australia, Sør-Afrika og fra i fjor også på Cuba inngår i programmet.

Den sistnevnte i åpne amerikanske veteranbiler, idet amerikanske handelsrestriksjoner fortsatt gjør det det umulig å importere nye biler eller Harley-Davidson-sykler til Cuba.

En amerikaner i Havana: På Cuba-rundturen er det amerikanske veteranbiler som gjelder, så lenge amerikanske handelsrestriksjoner gjør det det umulig å importere nye biler eller Harley-Davidson-sykler. Her en 1956 Dodge Coronet — fortsatt med original motor. (Foto: Route66usa.info).

I tillegg skreddersys gruppeturer på Harley-Davidson hvor man måtte ønske. Kundemassen er blitt stadig mer internasjonal, og i fjor kom de første egne gruppene med russiske og indiske motorsykkelentusiaster. Men den største iveren er det tyskere og MC-glade kinesere som viser.

– Jeg følte meg nesten som en rockestjerne da vårt turprogram i fjor høst med foredrag og kinesisk-tekstet videopresentasjon på storskjerm ble presentert på større arrangementer i Beijing og Shanghai for medlemmer av de største kinesiske MC-klubbene, sier Arve Stallvik.

Autografkø

– Folk stilte seg faktisk i kø for å få en autograf, og bilder, og blant kineserne var det nettopp turene langs Route 66 som lokket mest. Den første kinesiske gruppen tilbakela strekningen i juni, og i august og september mottok vi fire større grupper med rundt hundre deltakere”.

– I løpet av det siste året har vi også hatt møter i Beijing og Shanghai med tre av Kinas største reisebyråer for utgående reiser. De takket oss for at vi har brakt Route 66-produktet til Kina, er nå våre samarbeidspartnere i Midtens rike, og regner med med å sende oss mellom fem hundre og tusen kunder i året”.

– Vi har også ansatt en kinesisk kvinne som fra sitt hjemsted i Trondheim nå arbeider på heltid for oss overfor det kinesiske markedet. Hun snakker og skriver flytende både kinesisk og norsk”.

Sikkert er det at den kinesiske reiselysten nå slår alle rekorder. I 1913 anslo FN at 100 millioner kinesere ville reise utenlands årlig fra 2015. Men allerede i 2014 var tallet 107 millioner, en økning på 19,49 prosent fra året før, ifølge offisielle tall fra China National Tourism Administration.

Veksten fortsetter, og i år er det beregnet at hele 140 millioner kinesere vil finne veien til utlandet. USA er blant de oversjøiske favorittmålene, og mens det i 2006 var ti non-stop flyruter mellom Kina og USA, er antallet nå 38.

– Innen tre år regner vi faktisk med å ha flere kinesiske kunder enn norske og svenske, fortsetter Arve Stallvik, som ikke dermed har mistet interessen for andre muligheter:

– Vi har nå også en kontakt i Stuttgart som jobber mot det tyske, østerrikske og sveitsiske markedet, og for å være bedre posisjonert overfor det internasjonale markedet, flyttet jeg i januar mitt eget kontor – fra Spjelkavik til Chicago”.

Kommentarer