Norwegian stanser onsdag 4. mars alle innenriksflyvninger i Danmark, Norge og Sverige. Dette vil få konsekvenser for flere enn 35.000 reisende. Årsaken er den pågående pilotstreiken i selskapet.
Norwegian-ledelsen har de siste dagene forsøkt å få en løsning med Norwegian Pilot Union (NPU) og fagforeningen Parat for å unngå at enda flere reisende blir berørt, dog uten å lykkes.
Det har ifølge  Norwegian-ledelsen gjort flere forsøk på å få til konstruktive samtaler med pilotene og fagforbundet Parat for å unngå en opptrapping av streiken, men det  har ikke vært mulig å få til en dialog. Dette fører dessverre til at alle Norwegians innenriksflyvninger i Norge, Sverige og Danmark innstilles i morgen, onsdag 4. mars. Alle avganger mellom de skandinaviske hovedstedene er også kansellert.
Norwegian, skriver i en pressemelding at selskapet  beklager på det sterkeste overfor alle reisende som blir påvirket av kanselleringer:
– Vi vil gjøre alt vi kan for å ivareta våre passasjerer på best mulig måte. Alle som har registrert mobilnummer på sin Norwegian-profil og som blir påvirket av streiken, vil få SMS fra Norwegian.
– Vi ber alle følge med på Norwegians nettsider og «Er flyet i rute» for oppdatert informasjon om alle enkeltflygninger. Kunder som er berørt av kanselleringer kan ringe vår hotline: +47 2149 2149 (døgnåpen).
Disse flygningene blir ikke berørt av streiken:
- Flyvninger til/fra Storbritannia med rutenummer DY2400 til DY2900
- Flyvninger til/fra Spania med rutenummer DY5100 til DY5598
- Flyvninger til/fra Finland med rutenummer DY5599 til 5999
- Flyvninger til/fra USA og Thailand med rutenummer DY7001 til DY7999
Bakgrunn for konflikten
- Konflikten gjelder Norwegians skandinaviske datterselskap, Norwegian Air Norway (NAN).
- Norwegian hadde i forkant av meklingen foreslått flere helt nødvendige kostnadsreduksjoner for å sikre et bærekraftig selskap og trygge arbeidsplasser fremover. Dessverre har ikke NPU/Parat imøtekommet disse kravene, men heller fremmet krav som går i feil retning i forhold til avtaler inngått ved forrige tarifforhandling i 2013.
- NPU krever styringsrett over Norwegian-konsernet, tariffavtale med et selskap de ikke er ansatt i, samt at den norske tariffavtalen skal gjelde også utenfor Norge.
- Norwegian kunne heller ikke gå med på kravet om en konsernansiennitet for NAN-pilotene, dvs. ansiennitet i et selskap de ikke er ansatt i. I praksis ville det gitt skandinaviske piloter mulighet til å skyve ut kolleger ved de øvrige basene i Europa.
Norwegian skriver også at selskapet vil gjøre sitt  ytterste for at passasjerene blir ivaretatt på best mulig måte i henhold til EUs regelverk.