Til tross for at verden blir mer modernisert for hver dag som går, betyr ikke det at historien blir etterlatt i mørket. Historie, kultur og tradisjoner finner nye måter å oppnå fornyet aktualitet på, og et eksempel er hvordan festivaler i Kina som har satt sine spor på iGaming.

Kinesiske drager - Tradisjon - Festivaler - Unsplash
(Fotokilde: Unsplash)

Spilling har lange tradisjoner i Kina. De første sporene etter gambling skal visstnok strekke seg om lag 4000 år tilbake i tid, og er dokumentert i hver eneste dynasti siden den gang. Mange populære spill i dag skal også ha hatt opprinnelse i Kina, og både eldre spill, historie, kultur og symboler har hatt stor innflytelse på iGaming-industrien slik vi kjenner den i dag.

En av tingene som har vært med på å forsterke, forme og utvikle spillindustrien, er de mange viktige kinesiske festivalene, som Chinese Spring Festival (kinesisk nyttår), midthøstfestivalen (også kjent som månefesten) og Dragebåtfestivalen (Dragon Boat Festival).

En kultur som fascinerer

Den kinesiske kulturen og historien er uhyre fascinerende, og derfor kommer det kanskje ikke som noen overraskelse at de har vært til stor inspirasjon for utviklingen av flere spill, som for eksempel spilleautomatene «Chinese New Year» og «Chinese Treasures» hos Casinoplanet. Førstnevnte er som navnet avslører inspirert av kinesisk nyttår, mens «Chinese Treasures» tar oss med til Kina for en generell oppdagelsesreise gjennom Kinas skatter.

I tillegg til spilleautomater har denne fascinerende kulturen og historien også vært til stor inspirasjon for en rekke dataspill og brettspill. Visste du for eksempel at kinasjakk ikke kommer fra Kina? Likevel er det stor sannsynlighet for at du har et kinasjakkspill med en boks som er prydet med kinesiske motiver liggende på loftet eller hytta.

Lykter - Kina - Nyttårsfeiring - Tradisjoner - Unsplash
(Fotokilde: Unsplash)

Nye muligheter med teknologi

Det er flere viktige festivaler i Kina i løpet av året, men kinesisk nyttår er den største av dem alle. Kinesisk nyttår er såpass populært at det feires av kinesere så vel som øvrige entusiaster verden over. Det skal likevel mye til for at feiringen blir like storslått som i Shanghai eller Hongkong, hvor paradene er som tatt ut av et eventyr.

Én av de mange tradisjonene under kinesisk nyttår er å gi røde konvolutter som er fylt med penger. Dette var lenge kun fysiske konvolutter, men de senere årene har også dette blitt digitalisert. Plutselig var det mulig å gi røde digitale konvolutter med en pengeslant via plattformer som WeChat Pay. Denne løsningen ble lansert i 2013, og allerede to år senere ble det sendt over én milliard røde konvolutter via WeChat. I tillegg har også apper og spill som benytter seg av AR (utvidet virkelighet) kastet seg på tradisjonen. Nå kan man vinne røde konvolutter gjennom spill, og dette har virkelig slått an blant spilleglade kinesere.

Inspirasjon, samhold og en hel del spilletid

Vi har allerede vært inne på hvordan den kinesiske kulturen og historien har vært en viktig inspirasjonskilde til spill, og særlig festivaler setter den spesielle stemningen som er så attraktiv i spilluniverset. Men festivalperioder har også påvirket på andre måter.

Festivalperioder nemlig er tiden for å samles, og spilling har alltid vært en populær aktivitet under sammenkomstene. De senere årene har også dataspill blitt populære, særlig blant den yngre garde, og med mer tid til overs under høytidene har spillindustrien merket en markant spilleboom i disse periodene.

Kommentarer