Lufthansa tar grep for å møte krisen i flybransjen. Germanwings avvikles, mens en rekke store langdistansefly – deriblant seks Airbus A 380, tas ut av trafikk og settes på bakken. De vil i tillegg bli gjennomført en rekke andre omfattende grep i det tyske flykonsernet og dets datterselskaper.
Lufthansa går tøft og grundig til verks for å møte flykrisen, som oppsto etter coronaviruset. Underleverandøren og lavprisselskapet Germanwings legges ned og forsvinner helt.
Les også: Lufthansa Group decides on first restructuring package
Seks av selskapets totalt 14 Superjumboer settes på bakken. Det var tidligere bestemt at disse skulle selges tilbake til Airbus i 2022. I tillegg forsvinner sju Airbus A 340 og fem Boeing B747-400 langdistansefly.
Den omfattende restruktureringen av Lufthansa vil også merkes i datterselskapene. SWISS må utsette leveranser av nye fly, samt fase ut flere eldre fly tidligere en planlagt, mens Eurowings må kvitte seg med en rekke av sine Airbus A 320 kort og mellomdistansefly.
I selskapene Austrian og Brussels Airlines er det tidligere satt i gang egne prosesser med tanke på å styrke lønnsomheten.