logo-white

Glem fotballfruene – Nå handler alt om Supporter-Dronningene

En undersøkelse fra Hotels.com™, offisiell reisepartner til UEFA Champions League, viser at kvinnelige fans i større grad enn menn reiser for å se idrettsarrangementer, avlyser planer med venner og dropper feiring av bryllupsdagen eller romantiske kvelder med kjæresten for å se fotball.

  • 71 % av kvinnene i undersøkelsen planlegger ferien sin rundt et idrettsarrangement (kontra 67 % av menn).
  • 40 % sier de ville ha ofret en kveld ute med venner (kontra 38 % av menn), 18 % ville ha droppet feiringen av bryllupsdagen (kontra 15 % av menn), mens én av fire (24 %) ville ha avlyst en romantisk aften med kjæresten (kontra 19 % av menn).
  • 46 % sier de holder seg unna sosiale medier for å unngå å få med seg resultatet.
  • Nesten én av ti kvinner ville ha reist i over elleve timer for å få med seg en bortekamp, og 60 % drar aldri på kamp uten å ha på seg drakta til favorittlaget.
  • 45 % av kvinnene i undersøkelsen ser fotball sammen med kjæresten (kontra 17 % av menn). I tillegg ser de oftere kamp sammen med nær familie (13 % kontra 9 %).
  • Kvinner vil oppleve kultur når de er på fotballtur. 75 % drar på opera, teater eller museum (kontra 60 % av menn) og oppsøker overraskende nok de lokale pubene oftere enn menn (32 % kontra 30 %). Kvinner er også mer opptatt av å få med seg andre idrettsarrangementer i byen de besøker (21 % kontra 16 %).

En undersøkelse fra Hotels.com, offisiell reisepartner til UEFA Champions League, viser at kvinnelige fans i større grad enn menn reiser for å se idrettsarrangementer, avlyser planer med venner og dropper feiring av bryllupsdagen eller romantiske kvelder med kjæresten for å se fotball.

Hele 16 000 mannlige og kvinnelige fotballsupportere fra hele verden deltok i Destination Football-undersøkelsen, som ble utført av Hotels.com (en del av Expedia Group). Den gir et spennende innblikk i det skiftende landskapet av kvinnelige fotballfans.

Spørreundersøkelsen viste at nesten tre av fire kvinner planlegger ferien sin rundt idrettsarrangementer, marginalt flere enn menn (71 % kontra 67 %).

Kvinnelige fans er også villige til å ofre mer for å se en fotballkamp fra tribuneplass. Nesten en fjerdedel av kvinnene i undersøkelsen (24 %) ville ha droppet en romantisk kveld med kjæresten (kontra 19 % av menn) eller en feiring av bryllupsdagen (18 % kontra 15 % av menn).

I tillegg var 40 prosent villige til å ofre en kveld på byen sammen med venner, for å se fotball.

Spørreundersøkelsen viste også at over 60 prosent av kvinnene aldri drar på bortekamp uten å ha på seg drakta til favorittlaget sitt, og nesten én av ti ville ha reist over elleve timer for å se en kamp.

Mannlige fans ser som regel kamper sammen med kompiser, mens 45 prosent av kvinnelige fans ser fotball med kjæresten (kontra 17 % av menn). I tillegg ser kvinner oftere kamp sammen med mor, far eller søsken (13 % kontra 9 %).

Undersøkelsen viste også at 53 prosent av kvinnene bestiller hotell i nærheten av stadion når de reiser på bortekamp, for å suge til seg atmosfæren.

Selv om kampen er hovedattraksjonen, er kvinnelige supportere i større grad enn menn opptatt av å få med seg lokal kultur og attraksjoner på fotballturer.

Tre fjerdedeler av kvinnene drar på opera, teater eller museum (kontra 60 % av menn), og overraskende nok oppsøker kvinner de lokale pubene oftere enn menn (32 % kontra 30 %).

Kvinner er også mer opptatt av å få med seg andre idrettsarrangementer i byen de besøker (21 % kontra 16 %).

Emma Tagg, Senior Global Brand Communications Manager fra Hotels.com sier:

– Som offisiell reisepartner til UEFA Champions League vet vi at fotballsupportere er noen av verdens mest lidenskapelige reisende. De drar land og strand rundt for å støtte laget sitt. Det er flott å se mangfoldet blant supporterne, og det er spennende at kvinnelige fotballentusiaster leder an når det gjelder å utforske kulturen til byene de besøker, for å få mest mulig ut av turen”.

Hotels.com – offisiell reisepartner til UEFA Champions League — har presentert funnene fra spørreundersøkelsen i forkant av neste runde av UEFA Champions League-kamper. Fotball er enda gøyere når du sitter på stadion! Bestill ditt neste fotballeventyr på Hotels.com.

Les også: Norske supportere velger fotball fremfor sex (juni 2019)

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker