Sertifisering av hoteller og attraksjoner står øverst på listen over måter turistråd og reisemål best kan hjelpe reisebransjen og dens kunder. Det viser en global undersøkelse blant reisebyråansatte.

Fra Paris Charles de Gaulle Airport (©otoerres)

Undersøkelsen avslører også at reisebyråer rundt om i verden i snitt forventer en nedgang i omsetningen på 73 prosent i årets tredje kvartal sammenlignet med 2019.

Det nordiske PR- og representasjonsbyrået Related har sammen med sitt globale nettverk Travel Consul, som er ledende innen reiselivsutvikling og -markedsføring, gjennomført en global undersøkelse blant reiselivsansatte over hele verden for å kartlegge hvordan covid-19 vil påvirke aktørene i reiselivsbransjen.

Her er det tydelig at reisebyråer spesielt spør etter sertifiseringer av hoteller og severdigheter, for å gi kundene sine best mulig råd om hvor det er trygt å reise, og hvilke steder som oppfyller de nødvendige hygienekravene.

To av tre respondenter har nevnt dette som en måte reiselivsrådene og destinasjonene kan hjelpe reisebransjen på. I tillegg er markedsføringskampanjer, oppdaterte data og løpende oppdateringer om situasjonen blant de mest etterspurte formene for støtte.

Forventer 73 prosent nedgang i omsetningen i 3. kvartal

Respondentene i undersøkelsen har også svart på hvordan de forventer at pandemien vil påvirke omsetningen i 2020. I gjennomsnitt forventer reisebyråene 73 prosent lavere omsetning i 3. kvartal, mens den forventede nedgangen i 4. kvartal er 60 prosent sammenlignet med de samme periodene i fjor.

Produktutvikling og justert forretningsmodell

41 prosent av de spurte har brukt pandemien til å utvikle nye typer reiser. Den samme andelen oppgir at de har justert forretningsmodellen sin. I tillegg har 38 prosent fokusert på opplæring av staben.

Koronaens innvirkning på reisebransjen i fremtiden

70 prosent av de spurte sier at de vil justere avbestillingsreglene og de generelle kjøpsbetingelsene som et resultat av pandemien. Samtidig sier 61 prosent at de nå ønsker å endre eller utvide sin produktportefølje, for eksempel ved å legge til nye reisemål eller -typer.

Studien viser også at halvparten av reisebyråene mener det er veldig sannsynlig at de etter pandemien vil inngå samarbeid med nye hoteller, mens 37 prosent anser det som sannsynlig. Tilsvarende sier over 50 prosent at de sannsynligvis vil begynne å selge turer til reisemål de ikke tidligere har hatt i porteføljen.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble utført av Travel Consul i perioden 11.-25. mai 2020. Totalt svarte 903 ansatte ved reisebyråer og turarrangører over hele verden på spørreskjemaet.

Kommentarer