logo-white

Go-Ahead åpner for flere passasjerer på Jærbanen

Koronasituasjonen har gjort at alle landets togselskaper har måttet operere med redusert kapasitet i flere måneder. Nå letter FHI på retningslinjene og Go-Ahead øker kapasiteten på Jærbanen – et tydelig tegn på at vi sakte men sikkert nærmer oss det normale.

Etter at myndighetene gikk ut med oppdaterte retningslinjer for kollektivreiser denne uka går Go-Ahead i gang med å fjerne setemerkingen på Jærbanen neste uke. Det vil innebære at togene kan ta imot flere passasjerer enn de gjør i dag.

Dette er noe vi er veldig glade for å gjøre. Det har vært trist å se halv-tomme tog de siste månedene og vi er fornøyde med å kunne gi passasjerene et tegn på en mer normal hverdag, sier Cathrine Elgin

FHI kom med nye retningslinjer for reisende på kollektransport. De nye reglene innebærer at avstand på en meters avstand skal tilstrebes, det skal legges til rette for at passasjerer sitter og står spredt, og unngår kontakt ansikt til ansikt.

Passasjerene kan dermed sitte tettere skulder mot skulder og rygg mot rygg. Og kapasiteten på togene kan økes til mer enn dagens 50 prosent.

På Jærbanen fjernes merkingen av sitteplasser om bord, bortsett fra steder der det er fare for kødannelse. Arbeidet med dette starter neste uke.

På Sørtoget opprettholdes enmeters-regelen en stund til på grunn av smittevernregler for lengre strekninger.

Flere saker om Go-Ahead finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart