logo-white

Godt resultat for Posten Norge i 1. kvartal

Posten Norge leverer gode resultater etter årets første kvartal. Konsernet har omsetningsvekst innenfor logistikksegmentet og kan vise til god effekt av kostnadsreduserende tiltak.

Konsernsjef Dag Mejdell  (posten.no)
Konsernsjef Dag Mejdell
(posten.no)

Driftsinntektene i 1. kvartal 2015 var 6.288 millioner kroner, som er 3,6 prosent høyere enn i 1. kvartal 2014. Driftsresultatet før engangseffekter og nedskrivninger var 231 millioner kroner, som er 20,9 prosent høyere enn på samme tid i fjor. I tillegg ble salget av Posten Norges aksjepost i Evry ASA sluttført i 1. kvartal med en gevinst på 219 mill. kroner.

Både post- og logistikksegmentet har bidratt til resultatforbedringen. Logistikksegmentet har god vekst både i Norge og Norden. Postsegmentet økte sitt resultat i forhold til 2014, til tross for fortsatt fall i antall adresserte og uadresserte sendinger.

— Dette viser at Posten Norge har gjort riktige grep og omstilt i tide. Posten trenger likevel nye rammebetingelser for å kunne fortsette omstillingsarbeidet og tilpasse oss nye brukerbehov også i fremtiden. Derfor ser vi frem til behandlingen av ny postlov i Stortinget før sommeren, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.

Netthandelen øker, mens postvolumene fortsetter å gå ned

Segment Post hadde i 1. kvartal 2015 et resultat før engangseffekter og nedskrivninger (EBITE) på 325 mill. kroner, 55 mill. kroner høyere enn i tilsvarende periode i 2014. Økningen skyldes overgang til Post i Butikk og lavere IT-kostnader. Siste 12 måneder har adresserte brevvolumer falt 6,2 prosent.

Resultat før engangseffekter og nedskrivninger (EBITE) i segment Logistikk i 1. kvartal 2015 ble 51 mill. kroner, en økning på 10 mill. kroner i forhold til 1. kvartal 2014. Dette er et resultat av volumøkning, omsetningsvekst og god effekt av kostnadsreduksjoner. Økning i netthandelen fortsetter. Konsernets samlede e-handelsvolum økte med 5 prosent i første kvartal.

— Posten Norge er en av Nordens ledende aktører innen netthandel. Vi opplever at våre kunder verdsetter en logistikkpartner med høy kvalitet og gode løsninger. Som ett av verdens mest innovative post- og logistikkselskap skal vi fortsatt bidra til å utvikle netthandelen både for nettbutikker og forbrukere, sier Mejdell.

Gradvis overgang til digital post

I april passerte Postens digitale postkasse, Digipost, 500 000 brukere og antallet forventes å øke i takt med at stadig flere offentlige etater tar i bruk løsningen. Innen første kvartal 2016 er hovedregelen at det offentlige skal kommunisere digitalt med innbyggerne.

— Vår erfaring viser at et flertall i befolkningen nå kjenner til Digipost og mulighetene som ligger i en sikker digital postkasse. Mange foretrekker å få viktige dokumenter samlet i en digital postkasse, enten det er fra helsevesenet, kommunen eller NAV. Nå er det endelig mulig med en sikker løsning som er enkel å bruke, sier Mejdell.

Digipost har like høy sikkerhet som nettbanken, og er gratis for innbyggerne.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen

DAT - ATR 42 - Florø - Lufthavn - Sunnfjord - Vestland fylke

FOT-rutene: Vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig

(Foto: Kanchanara på Unsplash)

Kryptovaluta belønninger: En ny æra for casinolojalitet

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor