Kinesiske Hainan Airlines skrev onsdag 15. mau luftfartshistorie på Norges hovedflyplass med den første direkteflyvningen mellom Oslo-Gardermoen og den kinesiske hovedstaden Beijing.

Avinor - Oslo lufthavn - Gardermoen - Hainan Airlines - Airbus A 330-300 - Ruteåpning - Oslo - Bejing - mai 2019
Hainan Airlines lander på Oslo lufthavn for første gang, onsdag 15. mai. (Foto: Avinor)

Tilstede på markering av ruteåpningen på Avinor Oslo lufthavn var den norske næringsministeren.

– Direkteruten mellom Kina og Norge vil ha stor betydning for norsk næringsliv og for handelsforbindelsene med Kina generelt. Det knytter landene våre nærmere hverandre og åpner for mer samarbeid og kontakt mellom norsk og kinesisk næringsliv. Direkteruter mellom Norge og Kina var noe mange i næringslivet var opptatt av da jeg var med på statsbesøket til Kina i høst, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Avinor - Oslo lufthavn - Gardermoen - Hainan Airlines - Airbus A 330-300 - Ruteåpning - Oslo - Bejing - mai 2019
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor. (Foto: Avinor)

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen får støtte av lufthavndirektør ved Avinor Oslo lufthavn, Øyvind Hasaas som mener dette er en betydningsfull dag for Norge, norsk handel og norsk luftfart:

– Dette er en svært god nyhet for norsk reiseliv, næringsliv, og turisme. Hainan er et stort internasjonalt flyselskap og dette vil også bety at enda flere kinesiske turister får muligheten til å oppleve alt Norge har å by på, sier han.

Avinor - Oslo lufthavn - Gardermoen - Hainan Airlines - Airbus A 330-300 - Ruteåpning - Oslo - Bejing - mai 2019
Disse sørget for å frakte passasjerne trygt fra Beijing til Oslo lufthavn på de historisk første flyvningen 15. mai. (Foto: Avinor)

Les også: Hainan Airlines starter direkterute Oslo – Beijing (november 2018)

Styrker relasjonen mellom Norge og Kina

Hainan Airlines mener denne ruten vil få stor betydning for forholdet mellom Norge og Kina.

Den nye ruten fra Beijing til Oslo er den første direkteruten mellom Kina og Norge, som drives av et kinesisk selskap. Vi bygger et sterkere rutenettverk mellom Kina og Europa og er veldig glade for å kunne legge til Oslo som en del av nettverket vårt. Denne ruten vil styrke relasjonen mellom Norge og Kina og stimulere til økt og handel og økonomisk utvikling mellom landene og i den nordiske regionen, sier Mr. BAO Qifa, styreformann, HNA Aviation Group.

Avinor - Oslo lufthavn - Gardermoen - Hainan Airlines - Airbus A 330-300 - Ruteåpning - Oslo - Bejing - mai 2019
Mr. BAO Qifa (i midten), styreformann i HNA Aviation Group sammen med Dag Falk-Petersen (til høyre), konsernsjef i Avinor og Øyvind Hasaas (til venstre), lufthavndirektør ved Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)

Gleder seg til å vise frem Oslo

Norge er det landet i Norden med størst andel av kinesiske turister, og stadig flere kinesere velger å reise til Norge. Oslos egen turistorganisasjon er svært fornøyd med denne direkteruten og tror det vil gi hovedstaden og områdene rundt et viktig løft:

– Dette er en gledelig dag for besøksnæringen i Oslo. Direkteruter er alltid kjærkomment. Vi ønsker de kinesiske besøkende velkommen – landets hovedstad har mye spennende å by på! Og når de først er på ferie i Oslo, forventer vi at de skal utforske byens kulturliv, spise god mat og shoppe, sier Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOSLO.

Avinor - Oslo lufthavn - Gardermoen - Hainan Airlines - Airbus A 330-300 - Ruteåpning - Oslo - Bejing - mai 2019
Business class om bord i Hainan Airlines sin Airbus A330-300. (Foto: Avinor)

Viktig for sjømatnæringen

I Kina er etterspørselen etter norsk sjømat stor og denne ruten vil også ha betydning for at det kinesiske markedet får fersk norsk fisk raskt og effektiv levert.

– Denne ruten gir enda bedre muligheter for økt eksport av fersk norsk sjømat til det kinesiske markedet, der etterspørselen etter sjømat av god kvalitet er stor og økende.Ettersom sjømatkonsumet i Kina er større enn hele den årlige produksjonen i Norge, er potensialet enormt, sier fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp).

Det er forventet at denne ruten alene kan frakte norsk sjømat til en verdi av rundt 200 millioner kroner i året.

Avinor - Oslo lufthavn - Gardermoen - Hainan Airlines - Airbus A 330-300 - Ruteåpning - Oslo - Bejing - mai 2019
Hainan Airlines ble møtt med den tradisjonelle vannportalen ved ankomst Oslo lufthavn tidlig onsdag 15. mai. (Foto: Avinor)

Ruten mellom Beijing og Oslo lufthavn skal opereres av en Airbus A330-300 med plass til 292 passasjerer fordelt på 32 seter i businessklasse og 260 i økonomiklasse.

Hainan Airlines har vunnet «SKYTRAX World’s 5-Star Airline-rating» åtte år på rad, og skal fly ruten tre ganger i uken på mandager, onsdager og fredager.

Avinor - Oslo lufthavn - Gardermoen - Hainan Airlines - Airbus A 330-300 - Ruteåpning - Oslo - Bejing - mai 2019
Bakkemannskapene fra SGH, som har ansvaret for Hainan Airlines på Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)

Les mer om Hainan Airlines på det kinesiske flyselskapets sine nettsider HER

Flere saker om Avinor Oslo lufthavn finner du HER  og HER 

Avinor - Oslo lufthavn - Gardermoen - Hainan Airlines - Airbus A 330-300 - Ruteåpning - Oslo - Bejing - mai 2019
Hainan Airlines rute HU770 tar av fra Oslo lufthavn med kurs for Beijing. (Foto: Avinor)

kilde: avinor / foto bildestrøm heading: avinor

Kommentarer