Over halvparten av alle internasjonale langdistanseflyvninger er forsinket. Det viser en gjennomgang av flytrafikken til verdens ledende flyselskaper de siste to årene. Undersøkelsen konkluderer med at lavprisselskaper som Norwegian ikke klarer å levere på sine langruter.

Lang innsjekkingskø på Cancun International Airport i Mexico (bildekilde: airhelp.no)

I takt med at flyprisene går ned, reiser stadig flere nordmenn til fjerne destinasjoner i Asia, Afrika og på det amerikanske kontinent. Er du blant dem som planlegger en langdistanseflyvning i løpet av våren eller sommeren, er det imidlertid en betydelig risiko for at nettopp ditt fly blir forsinket eller kansellert.

En ny undersøkelse basert på internasjonal flydata gjennomført av erstatningsselskapet AirHelp, viser nemlig at de 75 mest punktlige flyselskapene i verden har stort forbedringspotensial på lange flyruter.

Frankfurt International Airport (illustrasjon/fotokilde: airhelp)

Undersøkelsen tar for seg rundt 4,4 millioner langdistanseflyvninger på over fem timer gjennomført fra begynnelsen av 2017 og frem til februar i år. Her avdekkes det at over halvparten av flyvningene (2,4 millioner) har opplevd kortere eller lengre flyforstyrrelser.

Nær tre av fem flyreiser var kansellert eller forsinket over 15 minutter, noe som har rammet rundt 55 prosent av alle passasjerene i tidsrommet.

Air Canada`s Boeing B767 i Calgary`s Internationale lufthavn ( Ill. foto: ©otoerres)

Nordiske flyselskaper kommer dårlig ut

Reisende med nordiske flyselskaper er statistisk sett blant dem som er mest utsatte for forsinkelser på langdistanse: Helt nede på en 35. plass på punktlighetslisten finner vi SAS, med en OT (On Time Performance) på kun 52,6 prosent. Det betyr at nesten halvparten av langdistanseflyvningene til SAS var forsinket i perioden.

Deretter må vi ned på 50. plass for å finne Norwegian, som kan vise til en OT på bare 48,4 prosent. Kun Finnair presterer dårligere i Norden, med en OT på 45 prosent.

De beste er ikke europeiske

Det beste flyselskapet i undersøkelsen er Hong Kong Airlines, med en punktlighet på hele 83,6 prosent på sine langdistanseruter. På andreplass kommer Kenya Airways med 71,9 prosent, mens Singapore Airlines ligger på tredjeplass med 67 prosent OT.

Europeiske flyselskaper sliter med sine langdistanseflyvninger og er ikke representert blant de 10 beste på listen. Iberia er nummer 11 med knapt to av tre fly på tidsskjema – eller 64 prosent punktlighet.

Iberias hovedbase på Madrid Barajas airport (foto: ©otoerres)

Landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson, mener tallene er urovekkende.

– Globalt sett har flypassasjerer fått oppleve et høyt antall forsinkelser på langdistanse de siste årene, men spesielt europeiske og nordiske flyselskap gjør det dårlig her. Det er både uventet og lite tilfredsstillende for norske passasjerer, sier Hermansson.  

– En forklaring på synkende punktlighet er at mange lavprisselskaper nå har utvidet forretningsdriften med langruter. Vår undersøkelse viser at det ikke er lett å overføre de kostnadseffektive forretningsmodellene for kortere ruter over til de mer komplekse langrutene. Med færre ressurser tilgjengelig får man fort større utfordringer dersom noe skulle gå galt, så som tekniske problemer med en maskin”.

Andreas Hermansson (bildekilde: airhelp.no)

Nordiske flyselskaper kan likevel trøste seg med at det er et stykke ned til de dårligste flyselskap på listen. Asiana Airlines hadde i perioden bare én av tre langdistanseflyvninger på tidsskjema, eller rundt 34,3 prosent.

AirHelp sin undersøkelse, som inneholder data fra de 75 mest punktlige flyselskapene i verden de siste to årene (jan. 2017 til februar 2019), viser at:

  • Synkende punktlighet er et utbredt fenomen i luftfarten
  • Over 50 prosent av alle langdistanseflyvninger over fem timer er enten forsinket eller kansellert
  • Over 97 prosent av flyselskapene opplever tidsproblemer med minst én av tre flyvninger
  • SAS og Norwegian presterer middelmådig med respektive 52,6 og 48,4 prosent punktlighet på langdistanse.
  • Verdens tre mest punktlige er Hong Kong Airlines, 83,6 prosent OT; Kenya Airways med 71,9 prosent OT og Singapore Airlines 67 prosent OT.
  • Verdens tre minst punktlige er Asiana Airlines, 34,3 prosent OT; Air Canada, 37,5 prosent OT og AirAsia X, 38 prosent OT.

Flere relaterte nyheter finner du HERHER og HER

Dfly.no`s Twitterkonto  og Facebooksider finner du HER og HER

Kommentarer