logo-white

Halvparten av elsyklene ikke godkjent i NAF-test

Fire av de åtte testede syklene ble ikke godkjent. En fordi den ikke klarte bremsetesten, men mest overraskende er det at tre sykler kunne kjøre raskere enn lovkravet på 25 kilometer i timen med assistanse fra elmotoren. – På sykkelen fra XXL var elmotoren koblet inn helt opp til 35 kilometer i timen. Her er det en jobb å gjøre for å få elsykkelen i godkjent stand, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Testens vinner var en sammenleggbar sykkel, Mate City+. Den er solid, har god batterikapasitet og den skårer godt i alle deltestene. Denne sykkelen er fort pendlerens beste venn. (Foto: NAF/Testfakta)

Alle elsykler skal være “plombert” på 25 kilometer i timen. Hvis motoren fortsatt jobber i over 25 kilometer i timen, er de ikke lovlige å bruke som sykkel.

Energy Touring fra XXL er egentlig en av de beste syklene i testen. Den er best på flest punkter og vant bremstesten suverent.

– Vi ble skuffet over at denne gode sykkelen falt gjennom fordi den rett og slett kjører 10 kilometer i timen for fort, sier Sødal.

Testen NAF har gjennomført i samarbeid med svenske Testfakta er av rimelige elsykler. De åtte syklene i testen koster fra 7000 til 12 000 kroner.

Testens vinner var en sammenleggbar sykkel, Mate City+. Den er solid, har god batterikapasitet og den skårer godt i alle deltestene. Denne sykkelen er fort pendlerens beste venn.

Både vinneren og taperen i testen var en sammenleggbar elsykkel. (Foto: NAF/Testfakta)

– En sammenleggbar sykkel kan man ta med på bussen eller toget. Du kommer deg både til og fra. Jobbreisen blir rett og slett enklere, og du slipper å bekymre deg for at sykkelen blir stjålet på stasjonen, sier Nils Sødal.

Overraskelsen i testen er Kayoba E-legance fra Jula som er blant de billigste. Den havnet på en overraskende andreplass sammen med elsykkelen fra Clas Ohlsson. Kayoba-sykkelen har bra rekkevidde, god kjørekomfort og gode bremser.

– Dette er mye elsykkel for pengene, mener Nils Sødal.

Generelt viser testen at du får det du betaler for. De billige elsyklene har generelt dårligere rekkevidde, svakere konstruksjon og dårligere kjøreegenskaper enn dyrere modeller som NAF testet i 2018.

– Har du bruk for en solid pendlersykkel bør man gå opp i pris rett og slett. Man må regne med å betale fra 20 000 kroner og oppover om man vil ha en solid elsykkel med god rekkevidde, avslutter Nils Sødal.

Les hele testen og detaljene om hver sykkel HER (ekstern lenke)

Les også: Fersk el-sykkeltest fra NAF: Dårlige bremser, tåler ikke vann, men en klar vinner (april 2016)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn