SkiStar har i 45 år lagt til rette for en bedre folkehelse gjennom å tilby aktiv ferie til skisteder i Sverige, Norge og Østerrike. 45-årsjubileet skal feires fra 20. august og gjennom hele vintersesongen. Å inspirere til aktivitet for økt trivsel året rundt er en viktig del av feiringen. En annerledes vår og sommer med fokus på ferie i hjemlandet har vist en økt interesse for aktiv fjellferie med sykling og vandring som populære eksempler. I løpet av året lanseres også nye digitale løsninger som gjør det enklere for gjestene.

SkiStar - Mats Paulsson - Erik Paulsson - Lindvallen
SkiStars grunnleggere Mats og Erik Paulsson i Lindvallen (Foto: SkiStar AB)

Norges to største skisteder, Hemsedal og Trysil, er en viktig del av 45-årsjubilanten SkiStar. Hemsedal har vært en del av konsernet i 20 år, men Trysil ble en del for 15 år siden. I Sverige er Åre og Vemdalen, samt Lindvallen, Tandådalen, Högfjället og Hundfjället i Sälen en del av SkiStar. I tillegg teller SkiStar-familien østerrikske St. Johann in Tirol. I sum er SkiStar ledende i Skandinavia på alpine skiopplevelser.

Konsernsjef Stefan Sjöstrand, sier at SkiStar fortsatt skal være en ledende aktør i reiselivsbransjen og skal i enda større utstrekning tilby opplevelser for gjestene hele året.

– Vi tror at trenden med å feriere i hjemlandet er kommet for å bli. En fantastisk natur og fjellmiljø på våre destinasjoner spiller garantert en viktig rolle for våre gjester. Det vi tilbyr bidrar til økt trivsel og bedre folkehelse, og det skal vi forsterke ytterligere i årene som kommer, sier Sjöstrand.

SkiStar - Skiskole - Lindvallen - 1975 -2020
Skiskole i Lindvallen (Foto: SkiStar AB)

SkiStars historie startet 20. august 1975, da eierne av det svenske entreprenørselskapet PEAB, brødrene Erik og Mats Paulsson, reiste til Lindvallen i Sälen. Målet for turen var å kjøpe ei firmahytte som ansatte kunne bruke til rekreasjon året rundt. Kjøre på ski om vinteren, vandre i fjellet, fiske og nyte naturen om sommeren. Brødrene kjøpte ikke bare ei hytte, men reiste hjem med hele 37 hytter og en skibakke.

SkiStar - Gustavbacken - Lindvallen
Gustavbacken i Lindvallen (Foto: SkiStar AB)

Destinasjonssjef Helge Bonden i SkiStar Trysil er stolt og veldig fornøyd med å være en del av SkiStar, og sier at brødrene Paulsson antakelig ikke visste hvor riktig de tenkte i 1975 og hvor stort behovet for aktiv ferie skulle være 45 år senere.

– Mye har skjedd med folks ferievaner opp gjennom årene, og vi ser nå en voldsom interesse for aktiv ferie i flott fjellnatur, ikke bare om vinteren, men også om sommeren og høsten. Det ser vi i Trysil, i Hemsedal og på alle SkiStars destinasjoner. Det gir oss fantastiske muligheter til å fortsette utviklingen av det brødrene Paulsson startet for 45 år siden, sier Bonden.

Helge Bonden er destinasjonssjef og daglig leder i SkiStar Trysil (Foto: Ola Matsson / SkiStar)

Nye digitale løsninger lanseres

Nyskapende, ansvarlig og helsefremmende har vært SkiStars kjerneverdier i 45 år. Fokus har hele tiden vært å innfri gjestens forventninger og ønsker, det vil si legge til rette for ferie med avkobling og fysisk aktivitet. Forventninger og ønsker har naturlig nok endret seg opp gjennom årene, ikke minst fordi digitalisering har gitt reiselivsbransjen store muligheter.

Som Skandinavias ledende operatør på alpin skikjøring fortsetter vi å digitalisere og utvikle tilbud og aktiviteter for våre gjester. I 2019 ble skistar.com kåret til Sveriges beste nettsted og vår app fikk mye oppmerksomhet. Nå tar vi neste steg og lanserer muligheten til å lade opp SkiPasset i appen for å skape en trygg opplevelse uten stress og køer, sier Stefan Sjöstrand.

Gjester - Lindvallen - SkiStar - Sverige
Gjester i Lindvallen (Foto: SkiStar AB)

Ved å laste ned SkiStar-appen kan gjesten ta del av flere nye digitale opplevelser. SkiPass kan lades opp direkte i appen helt fram til du går på heisen. Det gir full fleksibilitet i forhold til når og hvordan gjesten vil kjøpe SkiPass.

En annen nyhet er digital innsjekking. Det vil si at gjesten ikke trenger å besøke en resepsjon for å sjekke inn. Digital innsjekking lanseres for et stort utvalg hytter og leiligheter og skjer via innsjekkingsbokser på lett tilgjengelige plasser. Om lag 500 boenheter vil også få en så kalt mobilnøkkel, som betyr at du kan låse opp hytta eller leiligheten med mobiltelefonen.

Foran vintersesongen 2020/21 lanseres flere morsomme utfordringer for store og små der temaet er SkiStars 45-årsjubileum. Utfordringene skal fremme fysisk aktivitet og økt trivsel.

Viktige årstall i SkiStars historie

  • 1975 – 20. august kjøpte brødrene Erik og Mats Paulsson 37 hytter og en skibakke i Lindvallen, Sälen.
  • 1994 – Lindvallen i Sälen AB noteres på Stockholmsbørsen.
  • 1997 – Kjøper Tandådalen og Hundfjället AB.
  • 1999 – Kjøper Åre og Vemdalen.
  • 2000 – Kjøper Hemsedal – Norges nest største skianlegg.
  • 2001 – Bytter navn til SkiStar AB
  • 2003 – Åpner konsernets første SkiStar Lodge i Lindvallen, Sälen.
  • 2005 – Kjøper Trysil, Norges største skianlegg, og eier dermed Skandinavias fem største skianlegg.
  • 2005 – Åpner Pass Express i Vemdalen, som er skianleggets første ekspressheis. Vemdalen har i dag seks ekspressheiser, der en er tilpasset barn.
  • 2007 – Åre arrangerer alpin-VM for andre gang, og allerede i 2019 var byen arrangør for tredje gang.
  • 2008 – Åpner Norges første SkiStar Lodge i Hemsedal. I 2017 ble det åpnet ytterligere en SkiStar Lodge i Hemsedal.
  • 2008 – Åpner Radisson Blu Resort i Trysil, destinasjonens første internasjonale resorthotell. I 2011 åpnes ytterligere ett Radisson Blu Hotell i Trysil.
  • 2009 – Åpner opplevelsesanlegget Experium i Lindvallen, Sälen.
  • 2013/14 – Barnas beste venn, Valle, flytter inn på SkiStars fjelldestinasjoner.
  • 2016 – Kjøper 68 prosent av skianlegget St. Johann in Tirol i Østerrike.
  • 2019 – Innvier Scandinavian Mountains Airport I desember. En internasjonal flyplass mellom Sälen og Trysil.

SkiStars suksesshistorier

  • Over 40.000 barn deltar hver vinter i Valles skiskole.
  • Valles musikk har over tre millioner avspillinger på Spotify.
  • Opp mot seks millioner skidager hver vinter.
  • Nesten én million medlemmer i MySkiStar – kundeklubben som feirer 10 år i vinter.
  • 15 millioner årlige besøk på skistar.com, som i 2019 ble kåret til Sveriges beste nettsted.
  • Over 35.000 aksjeeiere.
  • SkiStar-appen er lastet ned nesten 700.000 ganger

Flere saker om Skistar finner du HER

Kommentarer