Mer komfort, ny teknologi og bedre kontakt med den spektakulære norskekysten. Etter det største oppgraderingsprosjektet i Hurtigrutens historie, vil MS Richard With gjenoppstå som flunkende ny.

Richard With vil få større vinduer under oppussingen (Bilde: ©Hurtigruten)

Fosen Yards har startet arbeidet med den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie.

I løpet av en måned skal samtlige lugarer, suiter og fellesområder på MS Richard With totaloppgraderes i tørrdokken på verftet.

– Vi er veldig fornøyde med at skipet som er oppkalt etter grunnleggeren vår endelig får en standard Richard With selv ville vært fornøyd med. Det vi gjør nå vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Les også: Hurtigruten kjøper tilbake MS Richard With (november 2017) 

Begynnelsen på storstilt grønn oppgradering

Og dette er bare begynnelsen: Verftsoppholdet ved Fosen er det første av en to-trinns oppgradering som vil forvandle skipet — som er spesialbygget for Kystruten Bergen – Kirkenes – til et av verdens mest miljøvennlige passasjerskip.

I løpet av de neste to årene skal Hurtigruten erstatte tradisjonelle dieselmotorer med store batteripakker og LNG gassmotorer på MS Richard With og minst fem andre skip i flåten.

– Hurtigruten er verdensledende på det grønne skiftet. Når vi introduserer de nye skipene på norskekysten vil vi sette en ny standard for miljøvennlige skip, sier Skjeldam.

Les også: Hurtigruten oppgraderer opptil ni skip til gass- og batteri-drift (april 2018)

Slik blir de nye suitene på MS Richard With. Skipet vil få langt flere suiter med panoramavinduer, både med og uten karnapper, akterut på dekk 6. (Bilde: ©Hurtigruten) 

Område for område – slik oppgraderes MS Richard With

Totaloppgraderingen av MS Richard With vil føre til store endringer på skipet:

  • Samtlige lugarer og suiter vil bli oppgradertfor å matche Hurtigrutens nye standarder. Akterut på dekk 6 vil en rekke lugarer slått sammen til 14 større suiter, flere av dem med store karnappvinduer og spektakulær utsikt.
  • Hovedrestauranten Torget skal totaloppusses. Den vil også få nye, langt større vinduer på tre sider med utsikt akterover.
  • Brygga bistro, som finnes på flere andre oppussede Hurtigruten-skip, blir erstattet av en større arkade og helt nytt Activity Center som blir om bord-hovedkvarteret til Hurtigrutens Ekspedisjonsteam.
  • A la carte-restauranten Kysten, som serverer kortreist mat fra lokale råvarer, vil bli litt annerledes enn på de andre Hurtigruten-skipene som er oppgradert de siste årene. Restauranten vil også være åpen for lunsj.
  • To store boblebad med panoramautsikt vil bli bygget helt akterut på skipet. Treningssenteret på dekk 7 blir betydelig utvidet
  • To nye forelesningssaler blir bygget helt forut på dekk 4. De ligger i tilknytning til det døgnåpne serviceområdet Kompass, som skal bygges med resepsjon og butikk.
  • Bakeriet Multe, som er et av de mest populære områdene på Hurtigrutens skip, skal bygges på dekk 7. Området blir likt som på MS Nordnorge, og skal severe nybakte kaker og bakevarer, smørbrød, lokalprodusert iskrem, kaffe, smoothies og andre småretter.
  • Med kystens beste utsikt forut helt øverst på skipet, blir Explorer Lounge og Panorama Bar fullstendig oppgradert.
  • Skipet får også en større teknisk oppgradering, blant annet med installasjon av landstrømanlegg og nytt airconditionanlegg.
Oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger

Den omfattende oppgraderingen av skipet som er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger markerer også slutten på Hurtigrutens 125-årsjubileum.

Hurtigruten er verdens største ekspedisjonscruiserederi. Bare i 2018 seiler selskapet til over 200 destinasjoner i 30 land — fra Svalbard i Nord, via Norskekysten, Europa, Nordvestpassasjen og Karibien til Sør-Amerika og Antarktis i sør.

Etter at Hurtigruten nylig bestilte et tredje, hybriddrevet og norskbygget ekspedisjonsskip fra Kleven verft, vil selskapets voksende flåte av ekspedisjonsskip snart bestå av 17 spesialbygde skip.

Les også: Hurtigruten orders new hybrid powered expedition ship (november 2018)

Flere saker om Hurtigruten finner du HER

Kommentarer