logo-white

Hotel Price Index™ – Svak økning i globale hotellpriser, norske lommebøker under press

De globale hotellprisene, betalt av reisende fra hele verden, gikk opp med kun én prosent de første seks månedene av 2015, viser siste utgave av Hotel Price Index™ fra Hotels.com™. Prisnivået på verdensbasis har ikke nådd de samme høydene som før finanskrisen, noe som betyr god verdi for pengene for mange reisende, samtidig som tre regioner oppnådde rekordpriser. Norske reisende måtte imidlertid punge ut betydelig mer for hotell på de aller fleste destinasjonene i perioden.

Hotel Elephant i Weimar. Hotellets Lilli-Palmer-suite er oppkalt etter skuespilleren som spilte Lotte i filmatiseringa av Thomas Manns berømte roman “Lotte i Weimar” som ble gitt ut i 1939 ( etter at forfatteren hadde forlatt Tyskland og levde eksil (foto: ©otoerres)

For første gang overgikk prisene i tre verdensregioner perioden før finanskrisen i 2008—2009, med nye rekorder i Nord-Amerika, Karibia og Latin-Amerika, mens den totale prisøkningen globalt var kun én prosent i løpet av første halvår av 2015, sammenlignet med samme periode i fjor.

Dette kommer frem i den siste utgaven av Hotel Price Index™ (HPI™) fra Hotels.com™. Både flere reisende[1], høyere forbruk og sterke valutasvingninger har vært utslagsgivende. Norske reisende, derimot, har blitt påvirket i enda større grad, og måtte betale høyere hotellpriser på de aller fleste destinasjonene.

Hotel Price Index fra Hotels.com er en halvårlig rapport om hotellprisutviklingen på de viktigste turistdestinasjonene verden over, basert på faktiske priser* de reisende har betalt for overnattingen, og inneholder verdifull innsikt om årsakene til prisendringene. Tallmaterialet er basert på bestillinger ved hundretusenvis av hoteller, foretatt gjennom Hotels.com sine nettsider.

– Velkommen til Clarion ! (foto: ©otoerres)

Eksplosiv prisvekst for norske reisende

Overnattingsutgiftene til norske reisende har i løpet av årets første seks måneder i stor grad blitt påvirket av en betydelig svakere kronekurs. Av de 105 destinasjonene som er med i rapporten, betalte nordmenn mer på hele 94 reisemål, det samme på tre og mindre på kun åtte, sammenlignet med samme periode i fjor. Og flere av prisøkningene var særdeles kraftige — på hele 26 destinasjoner økte prisene 20 prosent eller mer. Med en økning på svimlende 35 prosent, fra 1 196 til 1 610 kroner natten i gjennomsnitt, sto Ibiza for den største prisoppgangen.

Til tross for generelt høyere priser på overnatting, kunne nordmenn nyte godt av prisnedgang på et knippe populære destinasjoner. På nordmenns sydenfavoritt, Gran Canaria, falt prisene med ni prosent, fra 1 081 til 986 kroner natten. Også Istanbul og Tallinn ga norske reisende god verdi for pengene, med et prisfall på syv prosent, til henholdsvis 842 og 815 kroner per natt i gjennomsnitt. Det var likevel asiatiske perler som Thailand, Vietnam og Kambodsja som totalt sett tilbød de laveste hotellprisene, mellom 300 og 700 kroner natten i gjennomsnitt.

Får ikke nok av London og New York

Når det gjelder de klassiske destinasjonene London og New York, ser det ut til at reiseglade nordmenn ikke har latt seg skremme av prisoppgangen. Til tross for at gjennomsnittsprisen for en hotellnatt i London økte med 12 prosent til 1 620 kroner natten og med 17 prosent til 1 978 kroner natten i New York, lå de på henholdsvis første- og andreplass på listen over nordmenns favorittdestinasjoner i løpet av årets første seks måneder — slik de har gjort i en årrekke.

Les mer HER.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?