Etter en internasjonal tilbudskonkurranse, velger Hurtigruten å sette den globale PR-kontoen sin til Hill+Knowlton Strategies.
— Hurtigruten skal være verdensledende på unike, naturbaserte ekspedisjonsopplevelser langs norskekysten, i Arktis og rundt Antarktis, og på nye destinasjoner som Canada og Amazonas. Vi har sett etter en global partner som effektivt støtter oss i arbeidet med å omsette DNA-et vårt til selgende historier i alle kulturer og kanaler. Hill+Knowlton vil også være best i verden, og vi lot oss imponere over deres evne til å kombinere merkevareforståelse, kreativitet og systematikk til en innovativ og slagkraftig løsning, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten.
— Hurtigrutens merkevare, historie og vekstambisjoner gjør dem til et ikonselskap som vi er svært stolte over å få lov til å jobbe med, sier Roland Berg Lie, direktør for markedskommunikasjon i Gambit H+K.
Norge ved roret hos kunde og byrå
Hurtigruten har tidligere samarbeidet med ulike PR-byråer i ulike markeder og regioner. Nå samler selskapet all styring og koordinering til Norge og alle uttak og all lokal kommunikasjonsrådgivning skal gjøres av egne ansatte og av Hill+Knowltons globale nettverk. Gambit H+K vil få føringer fra og rapportere resultater til Hurtigrutens globale PR Manager i Oslo.
Hill+Knowltons Oslo-kontor skal ha en styrende og koordinerende rolle overfor landkontorer i Hill+Knowlton-systemet i Hurtigrutens fire kjernemarkeder i Tyskland, Storbritannia, Frankrike og USA, i tillegg til i de nye vekstområdene til Hurtigruten i Kina, Japan, India og Australia/New Zealand. Hurtigruten vil selv ha styring over PR-aktivitetene i Norge, mens Hill+Knowlton vil bistå med tilpasninger for Sverige og Danmark.
— Hurtigruten har vært en pionerbedrift siden 1893. I dag kombinerer vi tradisjon, nyskaping og bærekraft til et moderne og etterspurt premium opplevelsesprodukt med appell for eventyrlystne reisende fra hele verden. Sammen med Hill+Knowlton skal vi ta nye sprang i arbeidet med å skape vår egne kategori i kontrast til masseturismen. For å lykkes, er det svært viktig å få alle våre fortjente, betalte og eide initiativer til gjensidig å forsterke hverandre. De skal inneholde alle de enestående opplevelsene, historiene, bildene og filmene vi tilbyr, sier Bjørnflaten i Hurtigruten.
— Hill+Knowlton er ett globalt selskap, og ikke bare et nettverk av ulike kontorer. Således kan vi levere kreative og integrerte løsninger på tvers av mange markeder. Vi ser frem til å være en partner for Hurtigruten i både etablerte og fremvoksende markeder, sier Berg Lie i Gambit H+K.