Hurtigruten spisser de ulike delene av konsernet og oppretter to nye enheter: En som skal drive rutetrafikken mellom Bergen – Kirkenes, og en som skal drive den stadig voksende ekspedisjonscruise-virksomheten.  

Vestfjorden - Lofoten - Fjell - Øygruppe
Hurtigrutepassasjerer ser Lofotveggen stige opp av Vestfjorden (foto: ©otoerres)

– Dette handler om å rigge Hurtigruten konsernet for fremtiden. Den nye organiseringen staker ut kursen for videre vekst og utvikling både for rutetrafikken langs norskekysten og ekspedisjonscruise. Dette sikrer enda skarpere fokus og enda tydeligere skille mellom to helt unike produkter og konsepter, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

Med 3000 ansatte fra 50 ulike land og en årsomsetning på rundt seks milliarder kroner, har Hurtigruten-konsernet vokst kraftig på verdensbasis de siste årene.  

Arbeidet med fremtidig organisering av Hurtigruten startet før pandemien. I tillegg til videre satsing på landbasert virksomhet på Svalbard, er resultatet av dette arbeidet å rendyrke hoveddelen av Hurtigrutens virksomhet i to ulike enheter.

Hurtigruten Norge

Hurtigruten styrker satsingen og fokuset på norskekysten ved å organisere 
rutetrafikken i egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe. 

Fra januar 2021 vil Hurtigruten drive sju spesialbygde lavutslipps-skip i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes. Som en egen enhet rendyrkes nå denne delen av virksomheten, som selskapet har drevet siden 1893.  

– Dette er det råeste Norge har å by på. Kombinasjonen av livsnerven mellom små og store samfunn og naturen som rammer inn verdens vakreste sjøreise, gir en reiseopplevelse du ikke finner noe annet sted. Gjennom flere år har vi bygget opp aktiviteten langs hele kysten hele året. Nå er det klart for neste steg, videre utvikling for å sikre ytterligere vekst og skape enda mer sammen med lokalsamfunnene langs hele kysten, sier Skjeldam.  

Prosessen med å rekruttere administrerende direktør for Hurtigruten Norge starter umiddelbart.  

Hurtigruten samler ekspedisjonscruisevirksomheten i en egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe.

Fra 2021 vil Hurtigruten ytterligere styrke posisjonen som verdens største ekspedisjonscruiserederi, med en flåte på minst åtte små, spesialbygde ekspedisjonscruiseskip. Årlig seiler Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip innom mer enn 250 unike reisemål - som Svalbard, Grønland, Nordvestpassasjen og Norskekysten i nord, via Britiske øyer, Alaska, Karibien og Sør-Amerika til Antarktis i sør.   

Asta Lassesen blir administrerende direktør  for  Hurtigrutens  globale ekspedisjonscruise-satsing. 

– Vi  i Hurtigruten har vokst fra ett til åtte ekspedisjonscruiseskip på få år. I dag er Hurtigruten verdensledende på bærekraft, innovasjon og unike opplevelser. Likevel har vi bare så vidt sett starten, sier Lassesen.

Les også: Asta Lassesen ny kommersiell direktør i Hurtigruten

– Nå skal vi ta ekspedisjonscruise-satsingen inn i fremtiden, ved å gjøre det vi er aller best på: Utforske noen av de mest spektakulære stedene i verden. Og vi skal bruke erfaringen og satsingen på bærekraft til å vokse videre, sier Lassesen.

Små skip – stor etterspørsel 

Hurtigruten har nylig lansert flere seilinger for 2022 og 2023 – og etterspørselen er god på tvers av markeder.

- Vi går inn i en vinter med fortsatt unntakstilstand i reiselivet, både globalt og i Norge. Men andre halvår 2021 ser veldig bra ut for Hurtigruten, og vi ser veldig god etterspørsel også for 2022. Produktene våre – både på Svalbard, på norskekysten og på ekspedisjonscruise – er perfekt posisjonert. Ikke bare for perioden etter pandemien, men også for årene som kommer, sier Skjeldam.   

I tillegg til konsernsjef Daniel Skjeldam, består konsernledelsen i Hurtigruten Group nå av Asta Lassesen (administrerende direktør Hurtigruten Expeditions), Torleif Ernstsen (konserndirektør finans), Ole-Marius Moe-Helgesen (konserndirektør digital, personal og organisasjon), Stine Steffensen Børke (konserndirektør salg og markedsføring), samt den ubesatte stillingen som administrerende direktør Hurtigruten Norge. 

Flere saker om Hurtigruten finner du HER

Kommentarer