Samferdselsdepartementet har bestemt at Kystruten Bergen — Kirkenes skal deles mellom to aktører. Hurtigruten får sju av de 11 skipene, men varsler likevel full helårssatsing på kysten: – Hurtigruten skal seile fra Bergen mot Kirkenes hver dag — også de dagene vi ikke har fått anbud, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

MS Trollfjord (©otoerres)

– Vi i Hurtigruten er glade for å skulle levere tjenester til kysten, slik vi har gjort i 125 år. Vi har strukket oss langt i forhandlingene for å få til en avtale med staten, sier Skjeldam.

Daniel Skjeldam (bildekilde: Hurtigruten)

Hurtigruten har drevet Kystruten Bergen — Kirkenes som i dag består av 34 havner langs hele kysten, helt siden starten i juli 1893. Det nye anbudet på kjøp av tjenester ble lyst ut av Samferdselsdepartementet høsten 2017. Det skal gjelde fra 2021 og ti år frem i tid.

Les også: Havila og Hurtigruten får kontrakter på kystruten Bergen-Kirkenes

Forhandlingene har pågått siden januar.

– Det har vært tøffe forhandlinger, og Samferdselsdepartementet har presset oss. Pris har trumfet mye. De fleste konkurrentene trakk seg før forhandlingene engang startet, fordi de ikke så Kystruten som lønnsom. Prisen, nye krav og oppdelingen av anbudet, vil få konsekvenser for driften vår. Nå skal vi bruke tid på å vurdere hva det vil innebære, sier Skjeldam.

I desember kom nyheten om at Hurtigruten setter inn de nye hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten fra sommeren 2019. De to skipene, som er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, skal seile i tillegg til skipene i Kystruten.

Les også: Hurtigrutens nye hybridskip skal seile langs norskekysten fra Hamburg og Amsterdam

Når den nye anbudsperioden starter, vil også Hurtigrutens tre største skip — MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken — seile rene kommersielle seilinger til utvalgte havner mellom Bergen og Kirkenes.

– De vil seile fra Bergen de dagene vi ikke har fått tilslag på i Kystrute-avtalen. Da vil vi dessverre ikke få lov til å ta med oss lokalpassasjerer, men vil fylle skipene med gjester fra hele verden. Vi er i dag den største operatøren i Arktis. Selv om vi vil operere færre skip i Kystruten Bergen – Kirkenes, vil vi ikke redusere aktiviteten vår hverken langs norskekysten eller i Arktis — snarere tvert imot, sier Skjeldam.

Les flere saker om Hurtigruten HER og om Kystruten Bergen — Kirkenes HER

De nye ekspedisjonsskipene til Hurtigruten døpes MS “Roald Amundsen” og MS “Fridtjof Nansen” og skal ta opplevelseshungrige gjester på ekspedisjoner til unike destinasjoner. (Illustrasjon: Hurtigruten)

 

Kommentarer