logo-white

Hurtigruten vil vise verden under vann

Bare ti prosent av verdenshavene er utforsket. Det vil Hurtigruten gjøre noe med, og har startet et samarbeid med undervannsdrone-selskapet Blueye Robotics. – Dette åpner en ny verden under vann for gjestene våre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Her utforsker en Blueye undervannsdrone farvannet ved ekspedisjonsskipet MS Fram utenfor norskekysten i vår. Nå skal Hurtigruten ta den norskutviklede dronen ut på verdenshavene. (Foto: BLUEYE/HURTIGRUTEN)

Målet er at gjestene på Hurtigrutens ekspedisjonsskip — som de nye hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen – skal kunne utforske også det som skjer under havoverflaten.

– Hurtigruten bygger verdens råeste og grønneste ekspedisjonsskip. Skipene skal bli utstillingsvinduer for norsk maritim teknologi. Da er vi veldig fornøyde med å ha med oss en innovativ gründerbedrift som Blueye, sier Skjeldam.

Mindre utforsket enn Mars

Hurtigruten er verdensledende ekspedisjonscruise – og vokser stadig. I tillegg til den legendariske ruten langs norskekysten, tilbyr selskapet reiser til spektakulære reisemål som Antarktis, Svalbard, Grønland, Nordvestpassasjen, Amazonas og Arktisk Canada.

– Bare ti prosent av verdenshavene er utforsket. Med undervannsdroner på skipene våre kan vi ta gjestene med under overflaten i områder som er mindre utforsket enn overflaten på mars. Det vil gi en helt ny dimensjon av opplevelsen for gjestene våre. Og vi vil selvfølgelig dele både data og bilder med forskere, sier Skjeldam.

Les også: Hurtigruten investerer 200 millioner på Svalbard

Blueye, som har hovedkontor i Trondheim, har som mål å lage verdens beste undervannsdrone for utforskning av havet. I vår testet selskapet dronene og teknologien om bord på MS Fram.

– Vi kan strømme direktebilder av hval, skipsvrak, dyreliv og alt annet som skjer under overflaten fra dronene til skjermer om bord på skipene, eller til digitale dykkemasker som gjestene har på seg. Samarbeidet gir veldig spennende muligheter, og et helt nytt verktøy for ekspedisjonsteamene om bord på skipene. Bare fantasien setter grenser, sier gründer og markedssjef Christine Spiten i Blueye.

– Felles lidenskap for havet

De to selskapene har funnet sammen i det de beskriver som en felles lidenskap for havet.

– For oss betyr avtalen med Hurtigruten at vi får en stor og langsiktig samarbeidspartner. Samtidig kan vi pakke det inn i noe mer enn bare å selge det fysiske produktet, og sammen utforme en opplevelsespakke, sier Spiten.

Her utforsker en Blueye undervannsdrone farvannet ved ekspedisjonsskipet MS Fram utenfor norskekysten i vår. Nå skal Hurtigruten ta den norskutviklede dronen ut på verdenshavene. (Foto: BLUEYE/HURTIGRUTEN)

Nå ser Hurtigruten seg om etter samarbeid med nye gründerbedrifter.

– Vi har allerede samarbeid med flere startups langs kysten, blant annet innen opplevelser. Men vi er også opptatt av å teste ut ny teknologi, se etter nye løsninger, og løfte opplevelsen sammen med andre som er opptatt av å fremme norsk natur og opplevelser i sårbare områder på en bærekraftig måte, sier Skjeldam.

Les flere saker om Hurtigruten HER 

Her utforsker en Blueye undervannsdrone farvannet ved ekspedisjonsskipet MS Fram utenfor norskekysten i vår. Nå skal Hurtigruten ta den norskutviklede dronen ut på verdenshavene. (Foto: BLUEYE/HURTIGRUTEN)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen