logo-white

Hurtigruten lanserer eksklusive ekstra-seilinger med hybridskipet MS Fridtjof Nansen

Hurtigruten tester nå den grønne teknologien på hybriddrevne MS Fridtjof Nansen i fjordene utenfor Kleven verft på Sunnmøre. Ekspedisjonscruiseskipet skal være klar til nyttår og nå lanserer Hurtigruten ekstraseilinger — blant annet til Norge.

MS Fridtjof Nansen - Cruiseskip - Hybridskip - Hurtigruten - Prøvetur - Kleven Verft - Sunnmøre
MS Fridtjof Nansen på prøvetur på Sunnmøre forrige uke. Nå skal skipet få en serie førpremiere-cruise – og skal blant annet til Norge. (Foto: MOTION AIR/Hurtigruten)

Med store batteripakker og grønn teknologi er MS Fridtjof Nansen, sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen, verdens første hybriddrevne cruiseskip.

Det banebrytende ekspedisjonsskipet, som bygges ved Kleven verft i Ulsteinvik på Sunnmøre, skal leveres innen utgangen av 2019. Det er i god tid før jomfruturen som går fra Hamburg til norskekysten 1. april. Derfor legger Hurtigruten nå til en rekke eksklusive ekstraseilinger.

– Denne type seilinger er vanligvis bare tilgjengelige for spesielt inviterte gjester. Vi har lyst til å dele den spesielle muligheten med flere, og gi flere gjester muligheten til å oppleve den helt unike MS Fridtjof Nansen, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

MS Fridtjof Nansen - Cruiseskip - Hybridskip - Hurtigruten - Prøvetur - Kleven Verft - Sunnmøre
MS Fridtjof Nansen sett ovenfra (Foto: MOTION AIR/Hurtigruten)

Eksklusiv mulighet — unike destinasjoner

De første turene går fra London (7. mars), Liverpool (12. mars) og Portsmouth (17. mars). De fem netter lange seilingene tar gjestene med til håndplukkede destinasjoner rundt de britiske øyene, som Isles of Scilly, Fowey, Isle of Man og Darthmouth.

Oslo får også besøk av Hurtigrutens nye hybridskip. En fire-dagerstur som starter med en spektakulær passering av Tower Bridge i London tar gjestene med gjennom Kielkanalen, innom Aalborg i Danmark før skipet ankommer den norske hovedstaden. Skipet skal ligge til kai i Oslo fredag 27. og lørdag 28. mars.

Gjennom fjordene — på batteri

MS Fridtjof Nansen er med sine rundt 500 gjester spesialbygget for noen av de mest spektakulære farvannene i verden.

Den siste uken har skipet gått gjennom prøveturer i farvannene utenfor Kleven Verft. Med Vestlandsfjordene og Sunnmørsalpene som spektakulære omgivelser har den grensesprengende teknologien blitt satt på prøve. Også batteripakkene ble brukt på prøveturene.

– Vi er ekstremt fornøyde med resultatene av prøveturene. Hun gjorde det faktisk så bra at vi var ferdige med alle testene en hel dag før planen. Med erfaringen fra byggingen av MS Roald Amundsen, er vi helt sikre på at vi skal levere et av verdens mest avanserte skip innen utgangen av året. Sammen med Hurtigruten, har våre ansatte, underleverandører og samarbeidspartnere på Fosen verft gjort en fantastisk jobb, sier administrerende direktør Kjetil Bollestad ved Kleven verft.

MS Fridtjof Nansen - Cruiseskip - Hybridskip - Hurtigruten - Prøvetur - Kleven Verft - Sunnmøre
MS Fridtjov Nansen på prøvetur i Sunnmørsfjordene (Foto: MOTION AIR/Hurtigruten)

Driver etterspørsel — og endring

I tillegg til den eksklusive førpremieren, inkluderer MS Fridtjof Nansens jomfrusesong en serie ekspedisjonscruise fra Hamburg til norskekysten. Sommeren 2020 skal skipet utforske Grønland og Island, før hun vinteren 2020/2021 setter kursen for Antarktis sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen.

– Vi ser en fantastisk etterspørsel for ekspedisjonscruisene våre på tvers av alle markeder og destinasjoner. Med den grønne teknologien og unike fokuset på bærekraftige løsninger driver MS Fridtjof Nansen og MS Roald Amundsen ikke bare etterspørsel, men også en endring i cruiseindustrien, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Flere saker om Hurtigruten finner du HER

Kortfakta MS Fridtjof Nansen

  • Byggeår: 2019. Kleven Verft i Norge
  • Bruttotonnasje: 20.889
  • Lengde: 140 m
  • Bredde: 23,5 m
  • Draft: 5,5 m.
  • Gjester: 530 (500 i Antarktis)
  • Lugarer og suiter: 265
  • Mannskap: 151
  • Fart: 15 knop
  • Isklasse: PC-6

Blant fasilitetene ombord finnes det: Et fullt utstyrt Science Center, observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-sauna, velværesenter, tre restauranter, barer, Explorer lounge, over halvparten av lugarene har egen balkong.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn

(bildekilder: visitnc.com/related.dk)

På stjernejakt i det sørlige USA

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024