Sommeren 2019 satser Hurtigruten stort på norskekysten: De splitter nye hybriddrevne ekspedisjonsskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal hele sommeren seile langs norskekysten fra Amsterdam og Hamburg. 

Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal ta gjester fra hele verden nærmere naturen med grønn teknologi og komfortable omgivelser. Her fra MS Fridtjof Nansens Explorer Lounge.(Foto: HURTIGRUTEN)

Ekspedisjonsseilingene med MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen kommer i tillegg til Hurtigrutens 11 skip i Kystruten Bergen-Kirkenes, og betyr at små og store steder langs hele kysten vil få besøk av de spektakulære hybridskipene.

Daniel Skjeldam (hurtigruten)

– Jeg synes det er helt fantastisk at vi nå kan vise fram verdens råeste kystlinje med verdens råeste skip, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Les også: Fridtjof Nansen og Roald Amundsen gir navn til Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip

Hurtigruten annonserte høsten 2017  at rederiet vil legge inn anbud på alle 11 skip i konkurransen om den nye avtalen på Kystruten Bergen – Kirkenes.

– I 125 år har vi vært livsnerven langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA. Ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier Skjeldam.

Les også: Hurtigruten byr på hele Kystruten: Vil fortsatt drive Bergen – Kirkenes

Skaper milliardverdier

Hurtigruten står i dag for 14 prosent av alle utenlandske gjestedøgn i Norge. En undersøkelse fra Menon Economics viser at Hurtigrutens virksomhet skaper flere tusen arbeidsplasser og lokale verdier for flere milliarder kroner langs hele kysten.

Med de to hybridskipene i ekspedisjonsseilinger langs kysten, vil Hurtigruten operere 13 skip langs norskekysten gjennom hele sommeren 2019 — både til velkjente og nye hurtigrutedestinasjoner.

Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal ta gjester fra hele verden nærmere naturen med grønn teknologi og komfortable omgivelser. Her fra Amundsen Science Center / Nansen Science Center. (Foto: HURTIGRUTEN)

Les også: Kortfakta MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen

– På jakt etter nye steder å utforske

– Vi er alltid på jakt etter nye steder vi kan utforske. Og uansett om vi vinner anbudet eller ikke, kommer vi til å satse hardere og seile mer langs norskekysten fremover. Norskekysten har alltid vært en sentral del av Hurtigruten-produktet, og kommer også til å være det fremover uansett hva som skjer, sier Skjeldam.

**MS Roald Amundsen skal seile en rekke 14-dagers rundturer fra Hamburg oppover langs norskekysten og tilbake til Hamburg. Seilingene er basert på Kystruten Bergen – Kirkenes som Hurtigruten har drevet siden 1893.

Les også: MS Roald Amundsen Rundturer Hamburg – Hamburg sommeren 2019

I tillegg til flere av de helårlige hurtigrutehavnene, blir også Geirangerfjorden og Reine blant destinasjonene.

MS Roald Amundsens seilingskart for sommeren 2019 (Bildekilde: Hurtigruten)

**MS Fridtjof Nansen skal seile en rekke 14-dagers turer fra Amsterdam via norskekysten, Bjørnøya og Vest-Svalbard til Longyearbyen. Her tar skipet om bord nye gjester, før det setter kursen sørover igjen langs den samme ruten. Seilingene er basert på den legendariske Sportsruten som Hurtigrutens grunnlegger Richard With startet i 1896.

Les også: MS Fridtjof Nansen Amsterdam – Longyearbyen – Amsterdam sommeren 2019

Blant reisemålene som får besøk av det splitter nye hybridskipet er Rosendal, Sommarøy, Trollfjorden og Skarsvåg — verdens nordligste fiskelandsby.

MS Fridtjof Nansens seilingskart for sommeren 2019 (Bildekilde: Hurtigruten)

Les også: Hurtigruten investerer 200 millioner på Svalbard

Revolusjonerende hybridskip

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen er under bygging på Kleven verft i Ulsteinvik, og byr på en rekke nyvinninger:

I tillegg til banebrytende teknologi og grønne løsninger, kan opp til 530 gjester nyte den spektakulære norskekysten fra store observasjonsdekk eller gjennom panoramavinduene i Explorer Lounge forut på dekk 10.

Seks av ti lugarer på Hurtigrutens to nye ekspedisjonsskip får private balkonger der gjestene kan nyte den samme utsikten som norske polarhelter hadde i sin storhetstid. Alle lugarene er preget av lyst, moderne norsk interiør. ( Illustrasjon: Hurtigruten)

Alle lugarene er utvendige, halvparten av med egen balkong. Hjørnesuitene akterut har private boblebad. Det er også store boblebad på bassengdekket, som også har egen bar og evighetsbasseng med spektakulær utsikt.

De tre restaurantene (Aune, Lindstrøm og Fredheim) har hentet inspirasjon fra norsk polarhistorie og lokale råvarer.

Hjertet av skipene blir Amundsen Science Center / Nansen Science Center. Edutainment-området blir spekket med gadgets og teknologi som sammen med Hurtigrutens håndplukkede Ekspedisjonsteam skal gi gjestene en dypere forståelse for områdene skipene utforsker.

De to nye Hurtigruten-søstrene får også et bredt utvalg spesialbygget ekspedisjonsutstyr, som kajakker, padlebrett, Blueye undervannsdroner og Explorer-båter som kan ta gjestene i land nærmest hvor som helst.

– Det blir helt unike skip, sier Skjeldam.

Les flere saker om Hurtigruten HER 

Les også: Hurtigruten bygger hybridskip – Hurtigruten vil vise verden under vann – Kleven og Hurtigruten feiret milliardkontrakt: – Disse skipene vil vekke oppsikt !

Hurtigruten nye explorerskip
MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen (Illustrasjon © Rolls-Royce)

Kommentarer